Re: Danièle Zucker
Special agent Zucker. Dat hele profiling-gedoe, ik vind het toch eigenlijk niet veel meer dan wat wichelroedegezwaai.
Dit lijkt me nogal kort door de bocht. Het is natuurlijk wel belangrijk om te weten wat profiling juist is. Danièle Zucker legt het uit:
"[Profiling is] speurders op een bepaald spoor zetten met het profiel van de dader. Dat gaat over de leeftijd, de woonplaats of comfortzone en de criminele antecedenten. Met die drie kenmerken kan de politie al beginnen. Maar een profiel is veel meer. Ook de burgerlijke stand, het beroep, welke wagen, hobby's, ..."
"Ik maak dat niet op basis van mijn gevoel, maar van de manier waarop de dader de feiten pleegde. Een voorbeeld: op de crime scene laat de dader veel sporen achter zoals vingerafdrukken en DNA. Dan zijn er verschillende hypotheses: ofwel is de dader jong, ofwel niet zo jong en heeft hij geen ervaring ofwel heeft hij een ernstige psychiatrische stoornis. De rest van zijn gedrag zal mij aanduiden welke hypothese het meest waarschijnlijk is."
De Morgen: Meest waarschijnlijk - er kunnen en worden dus vergissingen gemaakt?
"Natuurlijk. Ik vind dat niet frustrerend. Voor mij is dat een puzzel. Ik doe dat graag: voortdurend alles in vraag stellen."
(...) "Profiling is zo onbekend in België en in Frankrijk. Mensen hebben er daardoor een slecht idee over. Ze kennen niet het rigoureus werk dat achter zo'n profiel zit. Ik heb soms schrik dat mensen me als een madame soleil zien. Dat ben ik niet."
Bron: De Morgen | 6 December 2013