Even een overpeinzing:
Als uw getuigenis over het frituurbezoek welbewust als onbetrouwbaar moest worden geklasseerd, dan moet dat frituurbezoek op een of andere manier bijzonder belangrijk zijn geweest voor het onderzoek. Anders was het bezoek van die mysterieuze beller moeite voor niks.
Ik bedoel maar, op zich is er niks ongewoon aan een bende criminelen die een pak frieten gaan eten. Iedereen moet eten en het zal niet het eerste frituurbezoek van Philippe De Staerke zijn geweest. Het lijkt me voor het onderzoek dus alleen interessant wanneer de aanwezigheid van deze mannen in de frituur...
direct is te linken aan een bepaald crimineel feit
iets zegt over de samenstelling van de groep
Wat betreft 1., dat kan moeilijk de overval in Aalst zijn geweest. Die was twee dagen eerder. Als er 48 uur later een boevenbende honger heeft en in Vilvoorde een frituur binnenstapt, wil dat niet zeggen dat diezelfde boeven de hold-up in Aalst hebben gepleegd. Ook de modder aan hun laarzen is geen aanwijzing dat ze ook maar iets met Aalst of welke misdaad dan ook te maken had. Ik heb ook weleens modder aan mijn laarzen.
Is het dus 1. wat het frituurbezoek belangrijk maakte, moet er iets anders zijn.
Was er wellicht diezelfde dag een voorval in Vilvoorde of directe omgeving dat indirect aan de Bende van Nijvel is te linken? De officiële geschiedschrijving meldt hier niks over, maar wat zegt de "officieuze"? Is er die dag iets gebeurd op korte afstand van de frituur? Een overval? Een carjacking? Het zal moeilijk te achterhalen zijn, maar misschien is er iemand met een ijzersterk geheugen of een doos krantenknipsels.
Wat betreft 2., de samenstelling van de groep kan van belang zijn geweest als u zou weten wie de mannen waren.
Dat de broers De Staerke in elkaars gezelschap verkeerden, zegt niks. Het zijn immers broers van wie bekend is dat ze ook partners in crime waren. Dat ze samen frieten gaan eten maakt ze niet extra verdacht. Dus, als het 1. niet is maar 2., dan moet er iets zijn geweest met die andere mannen en het feit dat zij samen met de De Staerkes werden gezien. Hun identiteit zou dan weleens zo cruciaal kunnen zijn geweest dat men uw getuigenis in de doofpot wilden stoppen. Het kan dus lonen om juist op die mannen te focussen.