Topic: Gerechtelijke arrondissementen
Bij deze wens ik te signaleren dat het interessant 'zou kunnen zijn' om de plaatsen waar de 'gekende' bendefeiten zich afspeelden, aan te duiden op een kaart met de indeling van België in gerechtelijke arrondissementen, dat zijn er 28 als ik me niet vergis. En dit om de mij evident lijkende volgende redenen:
De eerste bendefeiten in 82'-83' speelden zich voornamelijk of in hoofdzaak, naar ik vermoed, (daarom zou een kaart interessant zijn) af in de gerechtelijke arrondissementen waar Deprêtre, Jaspar en Poelmans rechtsbevoegdheid hadden, als procureur des konings of procureur-generaal. Dus stel dat er sprake is van een politiek en of terroristisch netwerk (ik acht de kans buiten Aalst op circa 95 procent), dat aanzienlijke macht had, hetzij via de link naar de sexevennementen, hetzij via de link naar de stay-behind organisatie gladio, hetzij via beiden, dan zal men toch wel het zekere voor het onzekere nemen, niet, en proberen, op voorhand ervoor te zorgen dat men de feiten daar pleegt waar men mensen in zijn zak heeft zitten. Wat achteraf gezien vrij goed gelukt blijkt als we de manipulaties van het onderzoek in ogenschouw nemen.
Denk persoonlijk dat tal van getuigenissen, beïnvloedingen van het onderzoek, en wel zeer toevallige banden in ieder geval, wijzen in de richting van Deprêtre, Jaspar en eventueel Poelmans. Het is ook in die optiek dat de aanslag in Aalst niet in het rijtje past. Want daar zitten we plotseling in het gerechtelijk arrondissement Dendermonde. Verbeter mij gerust als ik fout ben, of toch althans buiten de invloedssfeer van die heren. Wat stellen we bovendien vast: voor zover ik weet werd De Staerke in verdenking gesteld voor Aalst, en ik denk terecht. Wat ik dus denk is dat Aalst, misschien ten dele? uit dezelfde daders bestond, maar dat er een andersoortig motief was. En Troch en Delta zijn dus eigenlijk al verder geraakt in hun onderzoek, via dezelfde daders, hoewel het over andersoortige feiten ging. Bovendien was er te veel tijd tussen.