Ook bijzonder interessant om te analyseren, vanaf p17 tot p50 » www.dekamer.be
Daar vindt men ook "Uri":
Uri (een lid van de Israëlische geheime diensten volgens Lekeu, CF / RV) had mij gevraagd bij de rijkswacht te gaan teneinde in dienst te treden bij de brigade (Info) van het ministerie van Justitie. In feite heeft Uri mij na afloop van mijn opleiding aan de rijkswachtschool gevraagd dat ik mijn kandidatuur zou indienen bij de brigade-lnfo. Ik ben iets minder dan een jaar bij die brigade gebleoen, die de grenzen en de politiek vluchtelingen controleerde. Daar heb ik Uri inlichtingen verstrekt over gewezen Nazi's en over extreem-rechtee jongeren. Uri gafmij de namen van de mensen over wie ik hem inlichtingen moest verstrekken. [...]
In 1978-1979, toen ik naar de brigade van Brussel werd ooergeplaatst, heb ik in overleg met Uri mijn onderzoek naar het Front de la Jeunesse stopgezet. Ik ben toen onderzoek gaan voeren naar gewezen SS'ers en hun vergaderplaatsen. In 1982-1983 heb ik zowat al mijn activiteiten stopgezet omdat ik actief betrokken was bij de handelszaak van mijn vrouw. Na dreigingen te hebben ontvangen, ben ik op 1 april1984 uit de rijkswacht gestapt.Ik was van plan een ziekenwagen te kopen en mijn vrouw de mogelijkheid te bieden haar boekhandel voort te zetten.
Ik bleef bedreigingen ontvangen en toen heb ik besloten het land te verlaten. Ik ben Uri in Parijs gaan opzoeken. Hij had voor mij een huis en werk gevonden in Tel Aviv. Bij mijn terugkeer uit Parijs heb ik mijn vrouw op de hoogte gebracht, maar gelet op de situatie in Israël heeft ze geweigerd naar dat land te vertrekken [...] Gelet op de weigering van mijn vrouw, heb ik voorgesteld naar de Verenigde Staten te vertrekken.
En dit:
We dachten eraan gangsters met elkaar in contact te brengen of controle te krijgen over reeds bestaande groepen. Met controle krijgen bedoel ik hen, al naar gelang van hun epecialiteit, diverse gewelddaden laten uitvoeren. Er werd overwogen hen wapens en voertuigen te leveren. Op dat ogenblik gingen we niet dieper op de kwestie van wagen- en wapendiefstallen in, want dat is gemakkelijk.
Na de gewelddaden zouden wapens en wagens worden gerecupereerd en naar een andere bende gebracht om de onderzoeken te doen stokken. Zo kon het gebeuren dat sommige gangsterbendes aan het werk waren zonder precies te weten wat ze uitvoerden. De echte misdadigers zijn zij die de zaken organiseren. Ik begreep dat onze projecten waren uitgevoerd. Ook Latinus had dat begrepen
Gezien ook (de recentelijk dodelijk van de trap gevallen) Verdeyen naar Lekeu verwees moeten we aan deze verklaringen toch wat meer aandacht schenken lijkt me!