Topic: Theorie van Aubanel
Ik zie de Bende van Nijvel als een soort sportploeg met een coach, een hulpcoach, een vaste veldbezetting, reservespelers en een technische staf. Mutatis mutandis: een musicalgezelschap dat heel wat voorstellingen moet afwerken en waarbij dus af en toe voor een bepaalde rol een vervanger moet gezocht worden. De vaste ploeg bestaat uit de reus, de killer (= de kapitein) en de oude. Kandidaat-coaches, regisseurs en/of scenaristen waren er genoeg: Cammerman, Bultot, Bouhouche (hoewel die me eerder de chef van de technische staf lijkt) en Baugniet, die laatste m.i. de spilfiguur bij uitstek.
Reservespelers of acteurs die bijrollen vervullen, in de wachtkamer of op de reservebank zitten, waren er ook genoeg: Haemers, De Staerke, Papadopulos, Delperdange, Nitelet. Ten slotte de technische staf: die werd ingezet om valse sporen te creëren, dingen weg te gooien of te laten rondslingeren, begrafenisondernemer te spelen, alles misschien zonder dat ze daar zelf de draagwijdte van kenden, ook om auto's te prepareren, wapens te verhandelen en het terrein te verkennen. Zij mochten worden herkend en opgemerkt, en ook hier hoort De Staerke thuis, De Schepper misschien, Salesse. Eerste cruciale vraag: waar valt Robert Darville te situeren?
Tweede cruciale vraag: wie vormde dan wel de basisploeg? En is die basisopstelling in de loop van de overvallenreeks gewijzigd? Ik neem aan van wel. Belangrijke, al gesneuvelde kandidaten zijn: Louvaert, Vandeuren (hoewel vaak in verzekerde bewaring) en Vincx. Belangrijke nog levende figuren voor de basisploeg zijn: RD, PH, TS, WD, VV.
Bovendien ben ik van oordeel dat we grotendeels abstractie moeten maken van het Brusselse misdaadmilieu, omdat die mannen dit soort negatieve propaganda (het vermoorden van onschuldigen en kinderen) destijds konden missen als de pest. Geen Moussa dus, geen kerels met een erecode. En wie daar tegen zondigde, riskeerde zijn leven.