In dit interview geeft David Van De Steen aan wat volgens hem de vermoedelijke vluchtroute is geweest van de Bende na de overval van Aalst.
"De vluchtroute die ze hier genomen hebben, is er niet bepaald één die voor de hand ligt ..."
... na de overval?
"Na de overval moeten ze ook hier hun weg gekend hebben, anders kan je die vluchtroute niet nemen. Het betreft geen autostrade of grote steenweg: ze zijn echt via Teralfene naar Roosdaal gereden tot in Pamel, dan van Pamel weg naar Edingen, verder naar Halle, om terecht te komen in de buurt van Houssière. In die tijd bestond de GPS nog niet, dat is echt een route waarvoor je de kleine baantjes moet gaan verkennen om uw weg te vinden."
Dus het verhaal dat De Bende alleen maar de Ninoofse Steenweg heeft genomen, klopt niet?
"De Ninoofse steenweg bestond niet. Laat mij dit even verduidelijken: mensen van de Rijkswacht hebben verklaard in hun proces-verbaal dat zij een wagen van de Bende van Nijvel achtervolgd hebben op de Ninoofse Steenweg, richting Ninove ... Het is wel juist dat er een oude steenweg naar Ninove bestond ... maar de weg, waarvan sprake in hun verklaringen, is pas drie jaar later aangelegd. In het proces-verbaal van die rijkswachters staat een grove leugen: zij hebben niemand achtervolgd."
"Het is Eddy Nevens (politieman die in Humo in een interview heeft verklaard ook op de parking van Delhaize te hebben geschoten op een vertrekkend voertuig van de Bende van Nijvel, nvda) die op de vroegere oude baan naar Ninove achter een auto van de overvallers is gereden met een combi. Ik ken Eddy Nevens heel goed, heb met hem al veel uren gepraat, hij is bijna een vriend geworden. Eddy heeft die auto daarna niet meer gezien. Hij had een patrouille opgeroepen die zich heeft opgesteld aan het kruispunt 'Den Doorn'."
"Vanop de oude baan naar Ninove kan je één keer weg via Teralfene, daaropvolgend kom je aan het kruispunt 'Den Doorn', wat ik daarjuist vernoemde. Daar stond die patrouille klaar voor de Bende desgevallend op te vangen ... de auto is daar nooit voorbij gekomen. Ze zijn afgeslagen in Teralfene, dan is er maar één route mogelijk: Teralfene-Pamel-Roosdaal, waar ze weer tevoorschijn zijn gekomen op de oude steenweg waar ze werden opgemerkt door die zoon van een politicus."
Dat is het verhaal van de persoon in de BMW die achter hun is gereden?
"Ja met die BMW. Als men de weg rechtdoor neemt van Ninove via de Doorn kom je in Roosdaal uit. De overvallers zijn volledig kronkelgewijs door kleine baantjes gereden tot in Ninove. Het is een baan die men niet kan kennen als je van ergens anders bent. Volgens mij was er altijd iemand bij die zeer goed op de hoogte was van de te volgen weg."