Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)
Word het dossier in 2015 openbaar gemaakt voor journalisten of gebeurd dat niet altijd?
Of kan een journalist dat sneller inkijken?
Een dossier is geheim zolang het onderzoek loopt en is dus ontoegankelijk voor journalisten. Al zijn deze natuurlijk wel vrij om vragen te stellen aan de betrokken speurders. Maar net zoals bij de zaak Dutroux of andere grote zaken uit de Belgische misdaadgeschiedenis is het heel moeilijk om zaken geheim te houden, omdat de publieke opinie antwoorden wil. En liefst zo snel mogelijk. Daardoor zijn er af en toe - al dan niet bewust - lekken of publieke vergaderingen zodat het publiek het dossier kan volgen. Wat er na 2015 met het dossier gaat gebeuren, weet ik niet. Misschien branden ze het wel op een DVD (of twee) net zoals bij het dossier Dutroux toen het proces begon.
Ben, je hebt eigenlijk gelijk, we moeten ons ervoor hoeden onze kritiek en ons scepticisme niet te richten op mogelijk positieve wendingen in het onderzoek, en ook realistisch zijn, daar een goed gerechtelijk onderzoek nu eenmaal traag, maar wel zeker verloopt.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat mensen na al die jaren en mogelijke doorbraken zeer sceptisch en kritisch zijn. We hebben het bij de Cel Waals Brabant al dikwijls horen zeggen dat er mogelijk een doorbraak komt. Denk maar aan de robotfoto's, leugendetectors, dna-onderzoek, opgravingen, ... Het lijkt wel alsof de Cel Waals Brabant ieder jaar weer iets anders uit hun hoge hoed tovert om 'hun mandaat te kunnen verlengen'.
Maar zoals ik al zei, ben ik hoopvoller gestemd over de zeven nieuwe speurders die er bij komen.