Topic: Heinrich Toumaniantz
In de weekendeditie van de krant De Morgen van 13 Juli 2008 staat het levensverhaal van Heinrich Toumaniantz, alias Guenaldy Sokolovski, alias Genady diLonghi, alias ...
Daders » Heinrich Toumaniantz
Ze zijn niet zo talrijk, de bekende gangsters met een postuur van 1,92 meter. Nochtans is het zo'n type waar de speurders in het onderzoek naar de Bende van Nijvel sinds 1982 naar op zoek zijn. Wat is er geweten over die reus, die bij tal van raids op grootwarenhuizen werd gezien en uitgroeide tot Belgiës grootste criminele mythe? Hij mankte, zeggen meerdere getuigen. En, klinkt het soms ook: "Hij zag er een beetje verwijfd uit." Kort nadat de Bende op 9 november 1985 acht mensen vermoordt in de Delhaize in Aalst, verspreidt het Centraal Bureau voor Opsporingen ter attentie van alle politiediensten het opsporingsbericht 8181: "volgende namen zijn naar voren gekomen als mogelijke daders". Er volgen acht namen. Eén van de acht is Heinrich Toumaniantz. Was die dan niet dood? (...)
"Zijn leven was één verkleedpartij", zegt B. "Bij een normaal mens ga je ervan uit dat, als die dertig jaar geen teken van leven geeft, hij wel dood zal zijn. Hij was het radicale tegendeel van een normaal mens. Ik stel hem mij nu voor als een lief oud vrouwtje, ergens op een flatje in Marbella. Hij moet nu 62 jaar oud zijn, zoals ik. De eerste golf van Bendeaanslagen, in 1982 en '83, dat was veeleer vrij klassiek banditisme. De meeste doden vielen bij de laatste drie in 1985 . Dat was pure terreur. Zijn die laatste raids uitgevoerd 'op bevel' en, neem ik dan aan, tegen betaling? Guenaldy had van kindsaf die droom: vrouw worden. Maar zo'n operatie is erg duur."