Re: Elsene: 10 mei 1982
Ik zou zeggen; verklaar u nader. Kom eens met wat onderbouwing en argumentatie. Bv. kansberekening ofzo. Want waarom is volgens u de nummerplaat er niet achteraf bij gezocht?
Informatie via Ben:
Bij de eerste overvallen van de Bende van Nijvel valt op hoe de voorbereiding en de afwikkeling van de raids zich voornamelijk afspelen in de chique Brusselse deelgemeente Ukkel, meer bepaald rond het Terkamerenbos en de buurt van de Hippodroom. De eerste auto van de Bende - een Austin Allegro - werd gestolen in de Huysmanslaan. De valse nummerplaat voor de VW Santana waarmee de Bende de overval op de wapenhandel van Daniël Dekaise in Waver pleegde, werd gekopieerd van een wagen van hetzelfde merk, van een inwoner van de Italiëlei. Na de overval in Waver werd de Santana brandend achtergelaten in de Tumulidreef. En de nummerplaat voor de Saab 900 Turbo die werd gebruikt voor het bloedbad op de parking van de Colruyt in Nijvel, werd gekopieerd van die van een Saab-eigenaar die in de Lieveheersbeestjesstraat woonde. Al die straten bevinden zich op loopafstand van elkaar in de buurt van het Terkamerenbos en van de Hippodroom. En wie werkte van midden 1982 tot midden 1983 als straatgendarm in Ukkel? Madani Bouhouche.
Het kan natuurlijk zijn dat toevallig al die auto's in de buurt te vinden zijn. als ik hier de blok rond wandel staan er ook 100 auto's geparkeerd. In mijn visie echter is alles op voorhand gepland (ik vind hiervoor voldoende elementen terug in het dossier, de verschillende boeken, getuigenissen en dergelijke meer) en vandaar lijkt het mij dus logischer dat ze eerst rustig keken welke wagen ze wilden en daarna deze gingen stelen.
De piste dat je een wagen car- of homejackt, hij niet voldoet en dan in een garage gaat inbreken is toch wel erg ver gezocht vind ik. Dan kunnen ze toch evengoed een dorp verder nog eens een homejacking doen. Dat lijkt me veel eenvoudiger.