Re: Jean-Marie Tinck
In deze reportage van het journaal van de RTBF wordt vermeld dat op de vest van Angelou een gemengd DNA-profiel (van slachtoffer en dader?) is teruggevonden. Klopt dit of is dit een kwakkel?
De reportage van de RTBF bevat interessante en expliciete info die ik niet eerder gelezen of gehoord heb. Er wordt namelijk gesproken over het vest van taxichauffeur Angelou en over de sigarettenpeuken in zijn taxi. Ik denk dat dit bericht geen kwakkel is omdat het zo gedetailleerd is. Op de sigarettenpeuken zou geen DNA van Tinck gevonden zijn. Op het vest daarentegen is er DNA gevonden dat mogelijks overeenkomt met dat van Tinck.
Wat wil dat volgens mij zeggen? De kans dat een willekeurig individu een DNA-profiel heeft dat "mogelijks overeenkomt" met dat op het vest van Angelou is klein. Als die persoon dan ook nog eens in Elsene woont, een moord gepleegd heeft, herkend is op de robotfoto's en zelf zijn betrokkenheid opbiecht, dan behoort die persoon hoogstwaarschijnlijk tot de Bende van Nijvel.
Het feit dat er op het vest van Angelou DNA van Tinck gevonden is, verklaart ook waarom Tinck niet verdacht wordt van de moord op Vanden Eynde maar wel voor de zeer gelijkende moord op Angelou. Voor de ene moord is er sterk bewijs van betrokkenheid, voor de andere is er geen bewijs. Daaruit kunnen we ook nog afleiden dat de speurders Tinck niet zomaar van om het even wat beschuldigen en dat er voor de zaken waarvoor hij wel in beschuldiging werd gesteld, zoals de overval op Dekaise en die van 1985, waarschijnlijk bewijzen zijn tegen hem.