Ben wrote:Het blijft een gegeven om te onthouden maar als Tinck bij de Bende zat en een contact was van Cocu dan kenden we volgens mij zijn naam al (met dank aan de ondervragingstechnieken van toen). Cocu - of een andere Borain - had toen sowieso zijn naam genoemd als "chauffeur", "schutter" of "gek" (naar gelang zijn rol) en was hij gearresteerd geweest.
Heel goed argument dat mij even doet twijfelen. Toch zou ik de piste niet laten vallen. Er kunnen redenen geweest zijn om hem niet te noemen. Stel, bij wijze van voorbeeld, andere combinaties zijn mogelijk, dat enkel Cocu was betrokken bij Colruyt Nijvel. Dan heeft hij er voordeel bij de echte companen uit de wind te zetten en verwarring te zaaien door namen te noemen die er niet toe deden.
Er zijn andere manieren te bedenken waarom iemand tijdens die Nijvel-ondervragingen niet de volledige waarheid zei. Bv. dat Cocu of Estiévenart (die ook een band had met Géva) zijdelings betrokken was bij iets waar hij zelf het fijne niet van wist, dat hij bvb een wapen gekregen heeft van een goede kennis (Tinck?) maar dat hij bij de overvallen niet aanwezig was. Allemaal mogelijkheden en er zijn er nog te bedenken. Bv. schrik...
Belangrijker dan wat we niet weten is wat we wel weten. Er zijn toen de piste Tinck al gevolgd werd opgravingen gedaan in Hornu. De Géva's zijn denk ik uit Italië afkomstig. Ik vind op Facebook ook niet meer info, maar het kan bijna niet anders dan dat J. en D. Géva familie zijn van elkaar. En als ze al geen familie zijn, Italiaanse inwijkelingen uit hetzelfde kleine dorp: Colfontaine.
Dat D. Géva Michel Cocu kent is bijna zeker. En dan is de zus van de huidige hoofdverdachte van de Bende van Nijvel een vriendin van D. Géva die 35 km verderop woont. Kijk maar zelf eens naar een dorp dat 35 km van het jouwe ligt: dat is tamelijk ver om contact te hebben. Natuurlijk ken ikzelf bvb ook mensen die 35km van me afwonen maar er is in de verste verte geen link met de Bende van Nijvel. Wie van de forumleden heeft familie rond Temse wonen?
Het gaat over Tinck: niet vergeten. Die is van Binche, tegen Anderlues, Landelies, Lobbes, Maubeuge en Bergen. Hoogstwaarschijnlijk woont er familie van hem vlakbij Temse. Als zeiler kent hij waarschijnlijk de fabriek Wittock-Van Landeghem. Hij woont in Ukkel en verhuist in het beginjaar van de Bende van Nijvel naar Elsene. Hij wordt herkend op een robotfoto waar hij inderdaad goed op lijkt (niet vergeten dat de Bende van Nijvel nog niet gezocht werd toen hij die zeer herkenbare schippersmuts droeg en er een diefstal mee pleegde). Hij draagt waarschijnlijk af en toe een vissershoed i.p.v. een schippersmuts. Hij bekent aan enkele individuen dat hij bij de Bende van Nijvel was. Er is een (niet-perfecte) DNA-match.
Dit zijn te samen veel dingen die volgens mij er op wijzen dat de speurders correct zijn. Wil dat zeggen dat de Borains de Bende van Nijvel zijn? Nee, dat zijn ze niet volgens mij. Er zit(ten) in Elsene nog een kompaan of kompanen die onder de radar gebleven zijn. Die de echte Bende van Nijvel zijn. Cocu en co zijn hoogstens zijdelings betrokken. Misschien is er ook een (zijdelingse) rol voor Becker, De Staerke, en andere genoemden in het dossier. De leider van de Bende is denk ik niet Tinck maar hij is wel co- of vice-leider. De persoon die samen met hem de Austin stal + Tinck vormen de kern van de Bende denk ik en ze hebben er later anderen bij betrokken.