CleverTrevor wrote:Het is in het geval Tinck misschien wel aardig te weten dat de Zweedse politie door de jaren heen in totaal 130 mensen over de vloer heeft gehad die allemaal bekenden in 1986 hun eerste minister Olof Palme te hebben vermoord. Het moet daar druk zijn geweest op dat trottoir toen het gebeurde.
Het is maar om te zeggen: er zijn mensen die de sterkste verhalen ter wereld over zichzelf rondbazuinen maar verder tamelijk onschuldig zijn. Misschien is JMT ook wel zo iemand.
In de loop der eeuwen zijn er ook allerlei gekken geweest die zeiden dat ze Napoleon of Jezus waren, toch vind ik Tinck's bekentenis van een wezenlijk andere aard. Als je naar de politie gaat en zegt ik heb de premier vermoord is psychologisch een ander ding dan aan een vertrouweling ergens op zee of in een ver buitenland je diepste geheim op biechten. Op de Keper beschouwd is de aandachtsziekte van diegene die zich aanmelden als dader van de moord op Palme echt een psychologische aandoening, Tinck is niet gek, anders had hij nu ook al weer buiten gestaan.
CleverTrevor wrote:Als de advocaat werkelijk geen weet heeft van een DNA-match, dan vermoed ik dat die niet bestaat. Advocaten behoren op de hoogte te zijn van de bewijzen tegen hun cliënten. Anders is er geen sprake van een rechtmatige verdediging.
Ik weet niet of het nodig is voor zo'n tussentijdse toets om het hele dossier in te brengen of dat justitie mag beslissen om alleen aan te dragen wat zij nodig vinden om de verlenging voor elkaar te krijgen? Daarbij kun je ook niet van zijn advocaat verwachten dat hij zijn cliënt in de media schuldig gaat verklaren. Die zal er alles aan doen om nu al de publieke opinie te beïnvloeden, lijkt mij... Dus feiten die nog niet bekend zijn achter houden etc.
Daarnaast vind ik dat er sowieso weinig naar buiten komt, zowel vanuit justitie als vanuit zijn advocaat, maar ook van de pers had ik zo langzamerhand wel wat meer achtergronden van de levenswandel van Tinck verwacht. Ik zou zeggen dat mensen die hem in de jaren '80 zeg op de billard-club etc. kenden zo langzamerhand hun verhaal wel willen gaan doen...