Re: Jean-Marie Tinck
Al wat hij vertelde kon ik evengoed verzonnen hebben.
De Borains zie ik in geen vooraanstaande rol. Voor Temse in opdracht van Lekeu/Beijer/Bouhouche met o.a. Louvaert, Smars en Vandeuren (?). Het is natuurlijk wel mogelijk dat hij meegedaan heeft. Maar te veel tegenstrijdigheden in de pers om er iets van te maken: volgens de ene bron enkel chauffeur, volgens andere bronnen actief deelgenomen. Wat is het nu?
Volgens mij bestaat er geen echte "Bende van Uitvoerders" maar wisselt de bezetting per feit (met één of meerdere personen achter hen: personen die 'criminelen' in contact brachten met de hogere regionen van de maatschappij. Ik kan me bv. de Bende De Staerke moeilijk voorstellen op de koffie bij VDB. Voor die elite zijn ze gewoon pionnen die het vuile werk doen en even snel kunnen weggeruimd worden mochten ze hun mond voorbij praten. Voor die elite zijn ze een 'noodzakelijk kwaad' en uitschot net als het gewone werkvolk.
Hij kan maar hopen dat ze hem in de cel houden, anders is er hem geen lang leven meer beschoren. Zelfs al lult hij uit z'n nek, als er nog 'betrokkenen' in leven zijn zullen die niet tevreden zijn dat het onderzoek terug onder de aandacht komt. Ze hadden waarschijnlijk gedacht (in jaren 80) dat alles na een tijd ging doodbloeien. In die tijd had je geen internet maar nu kan men pv's en getuigenissen etc. allemaal op het net zitten. Mensen kunnen robotfoto's bestuderen etc. Mocht hij toch gelijk hebben, dan moet het toch opnieuw heet onder de voeten worden voor o.a. Bultot.
Voor mij Bende Van Nijvel = opdrachtgevers die volgens bepaaald stramien handelden (typische kenmerken als reus/oude/killer, Golf gti, vissershoedje, ...) met wisselende bezetting (inclusief gevangenen = waterdicht alibi). Ik denk ook dat ze meer misdaden op hun kerstok hebben als ze beweren. Voor '82 en na '85 (afrekeningen, drugstrafiek, wapentrafiek, gestolen wapens, prostitutie, ...). Misschien worden er ook daden gelinkt aan bende die er niet mee te maken hebben.
In een echte 'Bende' geloof ik niet. Om het in voetbaltermen te zeggen: Ik zie ze meer als een Rode Duivels van de misdaad. Ofwel misdadigers die zich in de kijker gewerkt hadden met hun professionele manier van werken, of misdadigers die gechanteerd werden en er zelfs niets aan verdienden. Vandaar waarschijnlijk de lage buit: ze verdienden er zelf niets aan. Hooguit strafvermindering?