Tec wrote:het neerkogelen van de conciërge en afmaken met 2 schoten (klopt dit?)
Tec, die "twee schoten" zijn verkeerd:
"coups de feu dans la tête - 4 balles de 22LR." (Colruyt-Nivelles doc)
"vier kogels in het hoofd." (CBW website)
"De conciërge wordt neergeschoten met 4 projectielen punt 22 in het hoofd." (1e BC inleiding pag 10.)
"Hij zat daar met zijn hoofd omlaag te sterven toen de schutter vier keer richtte op zijn kruin" (Hilde Geens, Beetgenomen)
Uit een ballistisch schema van CBW valt op te maken dat men in Temse óf hulzen, óf kogels van de .22LR terugvond maar niet beide. Het ligt dan voor de hand dat er kogels werden veiliggesteld uit het lichaam van het slachtoffer. Er zijn meer voorbeelden van het meenemen van alle of enkele gebruikte hulzen door de Bende van Nijvel.
Ook verstoring van de plaats-delict kan hebben geleid tot het verdwijnen van hulzen. Wat betreft Temse zie ik dat de parkeerplaatsen bij de fabriek uit zand en grind bestaan. Er staan meerdere auto's en politiebusjes, 's nachts is er tenminste nog één ambulance geweest. Mocht er iemand een keer over dat grindzand gelopen of gereden zijn terwijl daar hulzen in lagen, dan is er een kans dat die hulzen daarna niet meer te zien waren.
Tec wrote:Alle banden werden stuk geschoten
Als het klopt dat de Bende van Nijvel alle 4 banden van het voertuig van Linda en Jos lek schoot dan zullen zij dit waarschijnlijk niet met een riotgun gedaan hebben, Lastig mikken, hoop herrie en zelfs gevaarlijk (mochten de ballen tegen de velg ketsen), bovendien ontploft dan de band totaal. Een .22 is gemaakt om goed te kunnen mikken en één klein kogelgaatje in de band is voldoende. Met een .22 "loop je een rondje om de wagen" maar met een riotgun moet je op grotere afstand blijven.
Raf wrote:Kan me persoonlijk ook niet voorstellen dat niet meer mensen iets gezien hebben van al hetgeen er gebeurd is, heb meerdere malen de fabriek bezocht, en heel wat achtertuinen en huizen geven uit op de inrit. Meerdere slaapkamers hebben zelfs vrij zicht op de conciërgewoning, veel dichterbij gelegen als de woning Riske. En toch niemand wat gehoord of gezien?
Dag Raf. Geluidsvolume is een relatief iets, staat de wind een bepaalde kant op dan heeft dat invloed, idem met geluid dat weg kan of juist tegen muren heen en weer ketst. De in Temse gebruikte FN .22 LR maakt zowiezo niet erg veel lawaai, daarbij bestaat de mogelijkheid dat de Bende van Nijvel (aangezien zij in een aantal gevallen zelf hun munitie maakten) er ook nog wat minder kruit in de .22-patronen heeft gestopt. Ook beschikte de Bende van Nijvel over .22-Zimmer munitie, gemaakt voor doelen op kort afstand en stil vanwege de lage kruitlading. Over het specifiek bij Temse door dit wapen gevuurde merk/type munitie is mij geen informatie bekend.
Geluid ter vergelijking:
In het geval van de diefstal van de Saab waarbij de waakhond buiten met tenminste 5 schoten werd getroffen. heeft geen enkele bewoner dit opgemerkt, ook al staan er huizen naast en tegenover de garage. Speurders vonden het dermate vreemd dat er niets gehoord was dat zij zelfs de aanwezigheid van een geluidsdemper op de .22 mogelijk achten.
Een riotgun zou aanzienlijk meer geluid moeten maken echter ook hier geld dat dat relatief is want in een aantal gevallen heeft men ook de riotguns niet gehoord zoals in bijvoorbeeld in Nijvel waar in vergelijking met Temse een veelvoud aan schoten werden afgevuurd, inclusief ook een 357 magnum (harde knallen) en waar de buren het pas door hadden toen er 's ochtends vroeg rechercheurs stonden aan te bellen.
In Eigenbrakel waar de Djuroski's in een busje zaten (met weliswaar muziek aan) en niet merkten dat er slechts enkele meters verderop iemand werd neergeschoten. Ook getuige Dokter J heeft het over een zwak geluid "De eerste schoten die ik hoorde kwamen volgens mij uit de sluis bij de ingang. Het geluid leek zo zwak dat ik niet meteen begreep dat het schoten waren."
Toch werden er in Temse mensen wakker, vijf buren zijn mij bekend van de pers en er zijn er dan dus waarschijnlijk wel meer dan deze vijf geweest.