Bekijken we even deze uitspraak van Patrick Baudry :
"Ik runde vroeger de Global Arms, een wapenhandel op de Alsembergsesteenweg. Mijn schoonvader, een belangrijk wapenverzamelaar, leerde me het vak. Robert Darville was mijn werknemer. Je zal van hem wel gehoord hebben als lid van de bende van Patrick Haemers. Als buitenlander had ik principieel geen recht op een wapenvergunning. Geef toe, voor een handelaar een serieuze handicap. Maar omdat ik lid was van de Service Action Civique (SAC ) mocht ik plots wel een wapen dragen. In die periode deed ik zaken met Vanden Boeynants. Ik heb het me lang beklaagd. In 1978, VDB was toen nog minister van Defensie, deed hij me het voorstel om duizenden geweren en tientallen tanks, raketwerpers en helikopters te leveren aan Angola. Het ging om een zaak van enkele miljarden frank. Je moet hoog mikken in het leven, dacht ik.
"Ik wou meer dan een gewone wapenwinkel van dertien in een dozijn. De winst is er laag, met kleine marges. In de echte oorlogen, daar zat het grote geld, zo redeneerde ik. Mij was een commissie beloofd van 50 miljoen frank (1,25 miljoen euro). Een heel bedrag in die tijd! Het communistische Angola was toen in een oorlog verwikkeld met het pro-westerse Zaïre en er waren zo'n 20.000 Cubanen in de gewezen Portugese kolonie gelegerd. Zaïre had pas twee invallen van opstandige Katangese gendarmes vanuit zijn buurland verijdeld onder meer met de hulp van Belgische para's. Het materieel werd verscheept via de havens van Zeebrugge en Le Havre en alles verliep op wieltjes. Toen ik me bij de Joodse Jeffrey's Bank in Antwerpen aanbood om mijn commissie op te strijken ving ik bot en kreeg slechts 5 miljoen frank (125.000 euro). Opdracht van VDB. Ik was in alle staten en zwoer de minister dat ik het daarbij niet zou laten."
Stel nu dat Fourez en/of Dewit (of Van Camp) in een andere zaak door dezelfde VDB financieel te kort werden gedaan, en dat zij dus een goede reden hadden om met een chantage poging hun geld proberen te recupereren. Zijn ze hierin een stap te ver gegaan ?