Ik heb altijd een beetje moeite met dit soort boeken. Op het eerste gezicht lijkt alles heel interessant, maar bij nader inzien is het vaak vis noch vlees. Ik vind het altijd moeilijk om te geloven dat een geheime dienst een werk laat verschijnen waarin diezelfde geheime dienst in een slecht daglicht wordt geplaatst en/of gelinkt wordt aan nog niet opgeloste criminele feiten (zoals de Bende van Nijvel). Je zou toch denken dat een machtige organisatie als de Mossad zou ingrijpen als een boek op het punt staat om belangrijke informatie te onthullen?
Als de informatie van Ostrovsky klopt als een bus, waarom zijn andere auteurs, onderzoekers, etc. hier dan niet dieper op ingegaan? Het boek bestaat inmiddels al een decennium. Drie Belgische politiemensen die in de loden jaren met de noorderzon verdwenen zijn en niemand heeft dit gegeven ooit verder onderzocht of onder de aandacht gebracht? Da's op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Ik vind het jammer dat dit boek de indruk wekt - in mijn geval dan toch - onbetrouwbaar te zijn. Bij elke passage heb ik de neiging om alles met een serieuze korrel zout te nemen, terwijl ik nochtans erg geloof in de piste WNP (en hogere machten als de CIA, Mossad, etc.). Het lijkt wel of de schrijver alle Europese landen is afgegaan op zoek naar onopgeloste zaken en vervolgens op de Bende van Nijvel stootte en dacht: "Laten we daar maar een CCC-WNP-Mossad-verhaal van maken, dan heb ik er weer een paar pagina's bij."
Ik zeg niet dat alles wat Ostrovsky beweert, gelogen is. Maar het is moeilijk om de waarheid te onderscheiden van de leugens en halve waarheden die volgens mij ook in het boek verwerkt zijn.