Topic: Inwisselbare wapens
De theorie die ik hier post is niet nieuw en wordt ook door verschillende speurders aangehangen. Volgens mij verklaart de theorie waarom er zoveel verschillende sporen zijn die naar zoveel verschillende motieven leiden. De getuigenis van de informant Asterix die het had over de rijkswachter 'Dany' die wapens uitdeelt en na de raid weer ophaalt.
Ik denk dat het duo Beijer en Bouhouche een soort misdaad nv opgericht hebben. Het startkapitaal haalden ze uit de overval op Swarts en het commando dat Dekaise overviel werd gerekruteerd bij de bende van Farcy. Er waren ook randfiguren bij betrokken zoals Vandeuren die hielp de buit van Dekaise door te sluizen via café De Pomp en parking Beau Site. Anderen zoals Salesse, Kapllan en misschien zelfs Tinck zorgden voor wagens of speelden voor chauffeur. Als Tinck zegt dat hij geen deel uitmaakte van de bende heeft hij in zekere zin gelijk omdat hij slechts in de periferie vertoefde.
Elk feit stond op zichzelf en werd door een verschillend commando uitgevoerd, gerekruteerd uit de rangen van WNP, corrupte rijkswachters, de maffia, de bende Haemers, de Borains, de bende van De Staerke, ... Wie zijn mond voorbijpraatte of daarmee dreigde werd geliquideerd: Louvaert, Vandeuren, Mendez en talloze anderen die door Guy Bouten als cadaveri eccellenti vernoemd werden op het einde van zijn tweede boek.
Darville van de bende Haemers zou kunnen gezorgd hebben voor munitie en Bultot voor personeel. Iedereen van de betrokkenen is slechts op de hoogte van een klein deel van de feiten en de theorie verklaart ook waarom aan extreem-rechts gelinkte feiten en puur banditisme als motief genoemd worden.
Het is mijn overtuiging dat elk deit op zich door een verschillende bende gepleegd werd met een verschillend motief.
Figuren als Bouhouche, Beijer en Lekeu en wie weet hoeveel anderen konden van het begin af de boel manipuleren en valse sporen leggen zodat het onderzoek van bij de start ontwricht werd.
Een deel van de waarheid is volgens mij ooit te vinden geweest in de garageboxen die door Bouhouche & Beijer afgehuurd werden. Het enige in deze theorie waar ik geen mening over heb is of de verdelers van de wapens aan de leiding stonden of dat zij op hun beurt nog personen boven zich hadden staan.