Ben wrote:Nog meer getuigen, onderzoekers en verdachten die zullen sterven. Nog meer bewijsmateriaal dat zal verdwijnen en nog meer gaten in het geheugen van iedereen die het heeft meegemaakt.
Hilde Geens illustreert dit in haar boek Beetgenomen op volgende manier:
"(...) En Jonckheere? Hij ging akkoord met een gesprek, maar vroeg me met aandrang om of ik hem vooraf niet het verslag van zijn getuigenis voor de parlemenaitre onderzoekscommissie kon bezorgen. Toen ik dat hoorde, moest ik een crisis doorworstelen. Wat voor zin had het nog om mensen aan te spreken over dingen die twintig of dertig jaar geleden gebeurd waren, of nog langer? Als diezelfde mensen stukken vroegen om hun geheugen op te frissen?"
"De speurders in Charleroi waren niet te benijden. De oude verhoren in de dossiers zaten vol gaten, maar ze leken meer houvast te bieden dan wat getuigen zich zo veel later nog herinnerden. Ik schrapte een stel namen uit mijn interviewprogramma en andere namen schrapten zichzelf. De vroegere hoofdcommissaris van de Gerechtelijke Politie van Brussel, Frans Reyniers, overleed en daarna ook de vrouw van substituut Claude Leroy. Ze stonden allebei op mijn lijst. Vele mensen waren dood zonder dat het in de kranten had gestaan. Mijn lijst werd een lijstje."
Waarschijnlijk niet het meest populaire standpunt, maar misschien is een verjaring net wat dit dossier nodig heeft.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube