Re: Theorie van zuiderling
Ik bedoel dus met name 1983. De overvallen in dat jaar, komen over als gewone overvallen. Misschien waren ze gewoon laf inderdaad, en pakten ze cash, waar het het makkelijkste te verkrijgen was, de supermarkt.
De laatste overvallen van 1983 worden bruter. Dit kan natuurlijk ook zo geëvolueerd zijn. De overvallen van 1985, pas daar echt krijg je het idee dat er mogelijk een politieke boodschap achter zit. En de daders er mogelijk voor betaald kregen. Toch hoeft dit niet perse zo te zijn. Kan ook een combinatie zijn van gekte, drugs en extreem rechtse ideeën. Mogelijk waanden de daders zich God zelf.
Het valt zeker nog steeds niet uit te sluiten dat het 'gewoon' banditisme was.
De discrepantie tussen de Bende van Nijvel van 1982/83 en die van 1985 heb ik ook altijd frappant gevonden. Ik wil hier Noorderling zeker in bijtreden. De eerste reeks heeft nog altijd veel meer weg van (brute) criminaliteit dan de tweede reeks waarbij de overvallen regelrechte aanslagen lijken.
Een moord op een taxichauffeur is helaas niks bijzonders. Gebeurt in elk land elk jaar en vaak meer dan eens. Sadistische moorden op bejaarden (Van den Eynde) zonder duidelijk motief zijn helaas ook niet zo uitzonderlijk en meestal toe te schrijven aan psychisch gestoorden. De meeste hold-ups in de eerste reeks waren vrij klassiek qua uitvoering en er werd niet elke keer een bloedbad aangericht.
De moord op Van Camp is wat raadselachtig omdat het zo op een executie lijkt. Maar niemand weet wat er zich buiten het restaurant afspeelde. Er zijn geen getuigen. Misschien wilde Van Camp zich verzetten toen de daders zijn wagen wilden stelen en is toen een overvaller doorgedraaid en heeft hem afgemaakt.
De analyse van de profiler die zegt dat het mogelijk een "natuurlijke evolutie" was waarbij de geweldsspiraal toenam omdat de daders zich almaar machtiger gingen voelen aangezien ze niet gepakt werden, vind ik dan ook heel aannemelijk.
Er blijven dan nog altijd de vraag: waarom was er dan een pauze (1984, eerste helft 1985)? Zat de killer toen voor iets anders in de cel? Als de killer dood is, welke personen die in 1984 vast zaten zijn na 1985 uit het bevolkingsregister geschrapt?