Naar aanleiding van dit bericht van René De Witte kreeg ik van David onderstaande tekst:
We spreken over de tijdsperiode 1986-1990. Ik was als kind eigenlijk een bang vogeltje geworden na al wat me overkomen was, dus stond mijn alertheid altijd op 100%. Mijn grootvader liep nerveus in het appartement, met de ene telefoon achter de andere was hij druk in de weer. De dagen nadien begon hij een soort van alarmsysteem ineen te knutselen voor op het balkon achteraan het appartement. Je kon goed zien dat hij van iets bespookt was! Als de bel ging van het appartement nam hij onmiddellijk zijn revolver bij de hand.
Het ging zelfs zo ver dat hij onze buurman van tegenover onze deur had verwittigt: "als je plots lawaai hoort nooit voor uw deur gaan staan. Het zou wel eens kunnen dat ik los door mijn deur moet schieten als pure zelfverdediging". Je kan je een beetje de angst van de bewoners voorstellen, alsook "is diene Albert nog goed bij zijn verstand".
Toen ik zestien was kwam het ware verhaal boven! Meerder malen had hij contact met ... over het waarom van de overval. Grote verschuivingen binnen de structuur Delhaize, corrupte directeurs, aanval en chantageplan uitgewerkt in de tijdgeest van toen, grote geld transactie via buitenland, ...
Pas toen hij zelf de financiële situatie van de aandelen van Delhaize natrok en hiermee naar de Rijkswacht stapte, begonnen de bedreigingen. Ik en mijn grootmoeder waren nu het target, "hou uw mond", "graaf verder en uw geliefden worden overgelegd net zoals het kolonel Vernaillen is overkomen"! Hij is dan met veel angst en enorme kwaadheid gestopt met verder de piste afpersing te onderzoeken.
Verscheurend, onmacht en het alleen op de wereld gevoel was moeilijk om te dragen. Door de jaren in Kongo en de oorlogen die hij had doorstaan, had hij toch een manier gevonden om het voor mij en grootmoeder zo doen te lijken alsof dit allemaal maar even geduurd heeft. Deze afpersingen hebben 3 jaar geduurd, alsook de pesterijen die met geen woorden te beschrijven waren. Of toch wel! In zijn oorlogswoorden "het Gerecht dat is het andere kamp".
Ik zou zeggen graaf eens in de aandelen 1985-1986. De meeste Delhaize-directeurs van die tijd zijn al lang dood, enkel hun rekruteringen hier in België en sommige politieke vriendjes leven nog en wat meer "de goeie naam Delhaize".
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube