Re: Philippe De Staerke
Léon De Staerke over zijn broer: "Mijn broer denkt dat hij alles kan voorzien, hij rationaliseert te veel, hij kan zijn mond niet houden, vooral niet tegen de vrouwen, hij zet altijd een hoge borst op maar heeft een klein hartje, hij is heel lief met kinderen en zal niemand kwaad doen. Alleen wanneer je hem belaagt of vals beschuldigt, kan hij uitvliegen en zeer agressief zijn. Toch is hij onvoorspelbaar, zelfs voor mij."
En hieronder het korte gesprek dat Guy Bouten had met Philippe De Staerke:
"Ik heb geen vertrouwen in de pers. Jullie journalisten verknippen alles. Het heeft er dan de schijn van dat ik bepaalde dingen gezegd heb die ik helemaal niet bedoelde. Het waren militairen en rijkswachters die de raids op de Delhaizes uitvoerden. C'étaient des professionels!"
Maar je ex-vriendin Yvette beweert toch dat ze met jou en haar dochtertje de Delhaize van Aalst bezocht heeft die 9de november 1985.
"Larie. Weet u wat u vorige week zaterdag gedaan hebt? Ik kan het mij nauwelijks herinneren. Laat staan zowat één jaar geleden. Men heeft haar een jaar na de feiten voor het eerst ondervraagd. Ik ben nog nooit in Aalst geweest. Yvette wel, want haar tante woonde daar. Trouwens, ze hebben haar onder druk gezet en bepaalde zaken gesuggereerd. Het was voor haar de gevangenis of mij beschuldigen. Dan is voor velen de keuze vlug gemaakt."
Maar ook haar dochtertje bevestigde het bezoek aan Aalst.
"Niet moeilijk. Een kind kan je alles doen zeggen. De speurders heb ben zich gebaseerd op de leugens van Van Esbroeck en Salesse. De ene is een mouchard en een politie-informant en de tweede is beginnen panikeren en heeft al onze hold-ups bekend, ook degenen waaraan hij nooit kon hebben deelgenomen. Moi, je prenais le pacquet. Trouwens, ik heb nooit gewild dat Van Esbroeck lid werd van onze bende. Ik betrouwde hem niet en heb gelijk gekregen. Dat is de reden waarom ik na een fikse ruzie alle wapens heb meegenomen, na eerst nog eens in een koffer te hebben geplast. Daarmee gaf ik te kennen dat voor mij de discussie gesloten was."
Op de avond van de 9de november heb je een Samsonite-koffer vol wapens naar het appartement van Papadopoulos gebracht en een dag later in het bos van Pepingen begraven.
"Ik heb wapens begraven, dat klopt, maar niet die van de Bende. Men heeft mij aan een test met de leugendetector onderworpen. Die test viel voor mij negatief uit, ook al waren er de zones d'ombre. Op een bepaald ogenblik heb ik alles bekend om zo een assisenproces te kunnen uitlokken. Bij een mogelijke vrijspraak vielen dan immers de twintig jaar weg die het hof van beroep in Gent eerder tegen mij had uitgesproken."
Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten