Ik sluit niet uit dat voor de categorie van mensen die ze hoogstwaarschijnlijk waren ("onderklasse", de uitvoerders bedoel ik) de buit toch betekenisvol kan zijn geweest. En je weet natuurlijk niet exact hoeveel er in zo'n winkel ligt op voorhand.
Toch kan het volgens mij denk ik - al beloofde ik in mijn eerste post hier spaarzaamheid te hanteren en geen complottheorieën boven te halen - dat ze betaald werden om het te doen door mensen in het beleid. Bouhouche, Beijer, Bultot, Latinus, Mendez, ... vormen dan de tussenpersonen of -figuren die hun de juiste uitvoerders aanwijzen. Mogelijk is Mendez de intelligentste van de hoop die beschreven werd tot nog toe? Dit kan het brein zijn.
Het kan zijn met als doel entertainment voor politici (net als de roze baletten), maar ook met als doel angst/spanning creëren. Links & rechts zijn daarbij helemaal niet zo tegengesteld als mensen denken: politici maken gebruik van dezelfde wandelgangen, wat in de media lijkt aan discussies en meningsverschillen bestaan wil niet zeggen dat die mensen niet eens gezellig een koffie gaan drinken samen. Als dat zo is kan het ook georganiseerd zijn geweest door dezelfde personen als degenen die de roze baletten organiseerden: ook deze mensen werden vermoord.
Dan is mijn oordeel het volgende: ze werden betaald om te starten met de overvallen. Ze werden getipt over wapens (Dekaise). Er werd een gebied afgesproken. Erna werden ze betaald om te stoppen... Toen was er een pauze. Maar ergens is daar iets misgegaan, ofwel heeft een ander ze opnieuw betaald om terug toe te slaan, maar dan veel agressiever en "uitbuitender" ofwel door bv ineens twee warenhuizen te overvallen op één avond, ofwel door veel meer mensen te doden.
Wat ook kan is dat de bende ergens kwaad werd, ontplofte en lossloeg, omdat er ergens iets gebeurde. De wraak gebeurde (Aalst) waarin ze bluften met hun macht, en ze stopten. Of iemand (een vijand) was op de hoogte gebracht van de vroegere betalingen vanuit een bepaalde hoek en om deze mensen een hak te zetten de bende opnieuw betaalde, maar een pak meer, voor die drie laatste overvallen in 1985...
Dan is er wraak genomen door de eerste groep die de bende betaalde, op de tweede groep die de bende betaalde en zo ook de tweede golf in de schoenen van de eerste opdrachtgevers wilde schuiven => een reeks moorden was het gevolg.
Hierbij werden ook de zakken in het kanaal gedumpt die een link suggereert tussen de twee overvallen en de (gedemonteerde?) golf in brand gestoken.
Allemaal pure speculatie, maar ik probeer een theorie te vinden waarin een maximaal aantal feiten past. Deze theorie verklaart ook de pauze, het herstarten en het stoppen.
De spaarzaamheidstheorie hanterend denk ik echter dat het effectief niet meer kan zijn dan een groepje losgeslagen en van de realiteit vervreemdde mannen/jongeren die mekaar ontmoetten in minder clandestiene milieus. Eén van die kerels kan ooit hebben deelgenomen aan de schietoefeningen. Via contacten zullen ze mensen hebben gekend die aan wagens en wapens konden sleutelen.
Diezelfde theorie zegt ook dat wij hier heel wat mensen/criminele feiten/gebeurtenissen erbij linken die in dezelfde periode zijn gebeurd. In deze periode zullen allicht zoals in alle andere tijdsvakken veel moorden, misdaden, ... zijn gebeurd. Te meer daar corruptie toen nog vaker voorkwam, de technologie nog niet dusdanig ver stond waardoor veel criminelen vrijuit konden gaan en ze dus geen halt werden toegeroepen, criminele organisaties, extreem-rechts en extreem-links tierde kennelijk nog weelderiger, wapenbezit was toen nog vrij, ...
Kortom een tijdsgeest waarin het niet vreemd is dat er toen veel meer misdaden gebeurden (als dat al zo is?) die echter zéker niet noodzakelijk iets te maken hebben met de bende. Ik denk dat we misschien zelfs 90% van wat hier beschreven staat kunnen weglaten, wat niet wil zeggen dat de bende leden ooit bij één van deze groepen zijn geweest en/of één van deze mensen zijn tegengekomen. Dit suggereert allicht een valse link.
De sociale cohesie was toen veel groter, de populatie kleiner: in eenzelfde gebied wonend kom je mekaar veel sneller tegen, en in de gevangenissen ontmoeten criminelen mekaar. Mensen met gelijkaardige hobby's zullen mekaar ook hebben gevonden.
Zo kan het volgens mij zijn dat het hele mysterie rond Beijer, Bouhouche, Mendez, Bultot, ... moet gezien worden als iets volledig lossttaand wat zich toen toevallig ongeveer gelijktijdig heeft afgespeeld, idem dito met alles rond de andere bendes (die eventueel wel hand-en spandiensten kunnen hebben verleend) en bv WNP, CCC, e.a. - en wat bovendien de bende goed uitkwam. Niets beter voor een crimineel of criminele organisatie of eventueel opdrachtgever dan dat er zich zoveel mogelijk gelijkaardige feiten afspelen die te linken lijken met de bende... (Misschien was het dan toch al langer getimed maar vond men die periode ideaal om de mannen los te laten - maar dan ga ik weer uit van een complotachtige theorie.)
kenza wrote:Ofwel zijn het 2 broers en hebben ze heel wat ten laste als levensverzekering tegen over de 3de persoon. De Golf en de wapens van Aalst staan en liggen ergens veilig in een kluisje als levensverzekering vermoed ik (maar wie ben ik).
Broers en/of familiebanden lijkt me een goede hypothese!