Re: Audi 100
Ik vind - gebruikmakend van andere dan de normale zoekmachines - op internet één interessante Rodolphe Culot terug: blijkbaar is hij actief geweest als rallypiloot in Ibiza. Kan interessant zijn.
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → Wagens → Audi 100
Ik vind - gebruikmakend van andere dan de normale zoekmachines - op internet één interessante Rodolphe Culot terug: blijkbaar is hij actief geweest als rallypiloot in Ibiza. Kan interessant zijn.
De heer Culot had ooit nog met Jurion gespeeld in eerste klasse internationale ploeg en de overval waar de Audi beschoten werd was in Genval.
Michel - beheerder van het Franstalig forum - is formeel: het gaat hier niet over dezelfde Jacques Culot. Of er een verband is met Rodolphe Culot weet ik niet.
Ik heb even de bekende informatie over deze wagen opgezocht. Zeer bizar!
Wat betreft de eigenaar lijkt niemand echt zeker te zijn? Of is het (officieel) bevestigd dat het om de genoemde Culot gaat, want:
Is er aangifte gedaan bij de politie/rijkswacht door de eigenaar? Men wordt niet elke dag beschoten...
De nummerplaat is bekend, dus dan zo ook de eigenaar mag men veronderstellen? De schemerzone strekt zich ook verder uit:
Getuigen maken melding van de afgevuurde schoten op de Audi 100. Men zou dan veronderstellen dat de ordediensten zsm deze wagen+eigenaar opsporen. Zowel ter aflegging van een verklaring/getuigenis alsook een grondige technische expertise wat betreft de kogels en hun inslagen.
Enkele weken later staat de wagen ter (verzekerings) expertise bij de garage. Ik veronderstel dat (gezien dit toen ook een nieuw model, en dus vermoedelijk nieuwe wagen was) deze "omnium" was verzekerd? Welke polis dekt "kogelgaten"?
Aan de hand van de online vindbare teksten is er weinig tot geen informatie/getuigenis van de garagehouder.
De wagen werd doelbewust gestolen, zoveel is duidelijk. (Of was dit de enige Audi 100 in omstreken, neen toch?)
En dan vind men deze wagen met dichtgemaakte gaten terug, in een niet onbesproken buurt (ttz, er zijn zoveel niet onbesproken buurten, we mogen het toeval nog een beetje respijt geven, alhoewel...).
Had de bende op de foute auto geschoten? Was het foute wapen gebruikt? Was de auto in zekere zin "bijzonder"? (Hebben ze adhv de kilometerteller kunnen achterhalen hoeveel "de bende" ermee gereden had?) Was de eigenaar van deze wagen bijzonder?
Of had men gewoon in het wilde weg zitten knallen, en dacht de bende de arme man zijn wagen even gratis te herstellen? (Hoe waren de herstellingen? Beetje plamuur en eventueel een likje spuitbusverf, of eerder het betere carosseriewerk/gelast?)
Man man zoveel vragen...
Wat betreft de eigenaar lijkt niemand echt zeker te zijn?
De eigenaar van de wagen is Jacques Culot die op de parking van het Delhaize-warenhuis beschoten werd door de Bende van Nijvel. Zijn Audi 100 raakte daarbij beschadigd. Om hem te laten herstellen, heeft hij de wagen binnen gedaan bij de Volkwagen/Audi-garage in Waterloo waar hij gestolen werd.
Er is dus geen onduidelijkheid over de eigenaar van de wagen.
Bedankt voor de clarificatie Ben, die vraag kan dus al geschrapt worden. Maar er was dus zover bekend geen (terzakedoende) verklaring/getuigenis van de man. Hij was net klaar, of wou net starten met zijn boodschappen, of er waren andere mensen binnen die bij hem in de wagen zaten...
Niet duidelijk waarom deze wagen gestolen werd. Misschien werden de gaten reeds door de garagist gedicht, niet door de Bende.
Via Ponsaers en Dupont / website:
(...) een meer dan moedige automobilist, Jacques Culot, die geprobeerd had met zijn wagen de weg te versperren voor de Peugeot 504 van de gangsters. Deze bestuurder werd niet gewond omdat hij zich eerst dicht tegen zijn stuur had aangedrukt en dan in een reflex onder zijn instrumentenbord was gedoken. Via de verbrijzelde ruiten doorboorde de kogel de wagen volledig. Volgens experts waren de boeven gewapend met riotguns en minstens een pistool kaliber 38.
Men kan de wagen gestolen hebben omwille van de volgende redenen:
Omwille van de controle van de kalibers op de carrosserie. Misschien gebruikte de Bende kogels op de wagen en wilde men er achteraf zeker van zijn om welke kogels het (niet) ging. Er is sprake van riotguns en een kaliber .38 waarschijnlijk Arminius. Dit laatste type wapen werd niet gebruikt voor hollow point kogels, dus een vrees dat er via de gaten een link gelegd kon worden met een figuur die graag met hollow point schiet is er niet.
Culot reed op de gangsters af: er kan aan de hand van de wagen achteraf getest geweest zijn, in welke mate Culot iets gezien heeft en of hij aangeschoten geweest is. Omwille van bekend geraakte gegevens zal dit laatste minder van belang zijn dan het eerste.
Dus blijft er maar één oplossing over: in welke mate zou Culot iets gezien hebben "als hij tegen het stuur gedrukt zat".
Niet duidelijk waarom deze wagen gestolen werd. Misschien werden de gaten reeds door de garagist gedicht, niet door de Bende.
Volgens Gilbert Dupont had de diefstal van deze wagen niets te maken met de Bende van Nijvel » Forum
Gezellige drukte vandaag op het forum. Niet te vergeten, de hele operatie heeft zo goed als niets uitgehaald. De wagen in het geheel is niet verdwenen, de identiteit van de wagen is achterhaald en men heeft de kogelgaten nog kunnen traceren.
Toch moet er meer achter zitten dan enkel de kogels er uit te halen om eventuele sporen te wissen. Anders steel je toch gewoon de wagen,haal je de kogels eruit en dump je hem gewoon ergens in de buurt die dag? Waarom de moeite doen om de gaten weer dicht te stoppen en de wagen een week later aan de andere kant van Brussel in het centrum te parkeren? Kogels uithalen en slecht opvullen duurt geen week maar max. een halve dag.
Daarenboven, als de wagen moest worden gevonden - en het er vingerdik moest opliggen - dan kon dat overal. Ik vermoed dat in die week de wagen is gebruikt en er iets met de wagen moet zijn vervoerd/ verkend/ benut voor iets.
De wagen lijkt mij opzettelijk daar gestald te zijn. Het herstel van de kogelgaten was waarschijnlijk bedoeld om het vals spoor uit te zetten maar tijdens de rit mocht de wagen ook niet opvallen. Hoe slecht was het herstel van de gaten uitgevoerd? Was er in het voorbij rijden iets van te zien? was het voor de oorspronkelijke eigenaar opvallend slecht hersteld of zou alleen een expert het kunnen vaststellen? De auto vernietigen zou meer voor de hand hebben gelegen. Binnen een dadergroep zou deze werkwijze veel wrijving opleveren. Waarom dit soort risico nemen?
De kwaliteit van de herstelling van de kogelgaten, daar ligt een deel van de antwoorden. Het ging om een vrij nieuwe auto dus kleurverschillen in de lak zijn duidelijker te zien. Werden de herstellingen van de gaten door de verzekering vastgesteld of na het ontdekken van de wagen?
Bekijk het schema. Op dat moment is de enige ballistieke verbinding met voorgaande feiten een bepaalde 9mm. Indien er met de 9mm alleen op de Audi is geschoten en de kogels zijn in de Audi achtergebleven, dan heeft men ballistiek niets om de Borains te framen. Men heeft de afgevuurde kogels moeten stelen en is er nadien in geslaagd ze toe te voegen aan de verzamelde bewijzen. Vraagteken. Discussie welkom.
De andere twee in Genval gebruikte wapens worden pas helemaal op het eind van de eerste golf, in Anderlues, geconnecteerd en dan nog enkel met Genval. Correct me if i am wrong.
PS: indien de namen van de dieven gekend zijn (alle 3 al 20 jaar in het dossier gekend? of enkel 1 recent gekend door Dupont?) dan zou het toch uiterst interessant zijn om die naam of namen te kennen op het forum, wie weet kunnen we ze onmiddellijk duiden t.o.v. de andere namen die de voorbije jaren zijn bovengekomen, ihb Tinck, Pilarski, Bonkoffsky.
Zeer onlangs zijn er op het tueries forum foto's gepost van de garage waaruit de Audi werd gestolen...
Bende van Nijvel → Wagens → Audi 100
Powered by PunBB, supported by Informer Technologies, Inc.