In het nieuwe boek van Bouten gaat het ook over de dood van Bouhouche:
Bouhouche heb ik nooit ontmoet. Gelukkig maar, want ik ben er zeker van dat hij mij zonder pardon had geliquideerd. Ik onderzocht wel zijn levenswandel in Fougax-et-Barrineuf, een dorpje aan de voet van de Franse Pyreneeën, waar hij een schaapsstal tot een kleine woning had laten verbouwen. Ik sprak er met een tiental inwoners, die hem omschreven als een behulpzame en minzame man.
De klusjesman Tony Garcia ontdekte Bouhouches lijk in november 2005, vlak bij een omgezaagde boom waarvan de stam blijkbaar in zijn gezicht was ontploft. Het hoofd van het lijk was onherkenbaar verminkt. De politie sloot meteen de steile veldweg naar de woning af. Het lichaam werd nooit geïdentificeerd en werd onmiddellijk verbrand.
Twee maanden later trok een rogatoire commissie onder leiding van Eddy Vos naar Fougax. De commissaris vroeg aan Garcia waar Bouhouche begraven lag. Toen die hem het relaas deed van het ongeval, luidde Vos' repliek: "Dan is de kans groot dat hij nog in leven is." Bezorgde de Franse contraspionage Bouhouche een nieuwe identiteit? Leeft hij in het buitenland onder een andere naam?
De Nederlandse gewezen militair Peter van Haperen werkte in het begin van de jaren tachtig samen met Bouhouche. Hij is ervan overtuigd dat Bouhouche een dubbelganger vermoordde, vermoedelijk een Spanjaard, een geïsoleerde man met dezelfde fysionomie, zonder familie en vrienden. Het was hem immers opgevallen dat Bouhouche, die hij in 1982 rekruteerde om een aanslag te plegen op de Surinaamse president Dési Bouterse, zo vreselijk zijn best deed om Spaans te leren.
Het toeval wil ook dat Bouhouche een maand voor zijn dood brak met zijn vriendin. Dus niemand van zijn onmiddellijke omgeving was beschikbaar om het lijk precies te identificeren. Van Haperen is er zeker van dat hij nu ergens voortleeft met de identiteit van zijn Spaanse dubbelganger. Ook Beijer was die mening toegedaan. Ik bracht hem eind december 2005 via e-mail op de hoogte. De dood van Bouhouche verwonderde hem zeer.
Onze relatie verliep toen in het kader van mijn undercoveroperatie nog altijd vriendschappelijk. Hij mailde terug: "Cette nouvelle m'étonne à plus d'un titre, merci de me tenir informé, si tu entends quelque chose de plus précis. A+ Bob."
Bron: De Bende van Nijvel: verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten
Misschien kan Eddy Vos (of een andere onderzoeker) mij bevestigen of er ooit onderzoek is geweest naar een levende Bouhouche.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube