Ik heb het boek van Bouten ook gekocht, ben halverwege nu. Jammer dat er op de redactie niet echt een kenner van het dossier zit, ik stel voor dat Bouten in het vervolg de redactie door Mero laat doen. Nu er is geen enkel boek over Bende van Nijvel waar geen fouten in staan. En Bouten reikt puzzelstukjes, schud aan de boom in de hoop dat er iets uitvalt. Dat is meer dan velen doen, dus kritiek hebben is makkelijk.
Het artikel van Jan Willems is toch wel het dieptepunt van niet zeggende afbraakjournalistiek. Blijkbaar beseft hij niet dat hij de lijkenpikker is. Wat is de meerwaarde van zijn misleidend artikel? Als je als journalist anonieme bronnen van een openbaar forum moet citeren om een auteur die veldonderzoek doet af te breken, is de journalistiek toch wel heel laag gevallen.
De kritiek van het is een doorslag van zijn eerdere boeken, dat is nu eenmaal zo, alle bende boeken zijn dat, ook alle kookboeken of sportboeken, ook het gesubsidieerde boek van Hilde Geens. Ik had een collectie van 10.000 boeken, 9500 ervan waren doordrukken van.
Mag ik er ook voor de volledigheid op wijzen als je de vergelijking maakt tussen Geens en Bouten, dat Geens betaald werd uit een fonds om haar laatste boek te schrijven, en dat dit boek ook fouten of misleidingen en onvolledigheden bevat, iets dat mevrouw Geens zelf toegeeft. Dus oerdegelijk?
Jan Willems, je artikel de Bende van Nijvel is een geriatrische club van is pure misleiding, het begint al bij de foto op jullie site, sensatie ten top met foute bijschrift, geen andere keuze van foto’s? Geen plaats meer om te melden beeld van reconstructie laatste 30 uur? Het hele artikel is niet wederom niets zeggend, maar het stukje onderaan waar je beweert dat:
"Ze haalden enkele zakken boven, zorgvuldig samengesteld met wapens en voorwerpen die door de Bende waren gebruikt en gestolen in 1983 en 1985. Dit gebeurde in opdracht van Freddy Troch, de magistraat die in Dendermonde het onderzoek naar de Bende-overvallen in Vlaanderen leidde. Na intelligent en vooral discreet onderzoek en dossierkennis. Die vondst is tot op heden de enig bewezen waarheid in dit dossier: het ging om uitermate goed georganiseerde misdadigers."
Bewijst dat je er geen bal van snapt, en je van jezelf niet door hebt dat je niets zeggende artikels schrijft waar niemand beter van wordt. Mag ik erop wijzen dat met de laatste ontwikkelingen en wetenschappelijk onderzoek de stelling volledig ondergraven is, en dat Guy Bouten in zijn eerste boeken al op die onvolledigheid wees in het dossier.
Ik hoop dat de journalistiek zich herpakt. Het laatste artikel van Jan Willems is toch wel een dieptepunt in mijn ogen. Voor mij heeft de reputatie van De Wereld Morgen een serieuze deuk gekregen, en is het niet meer dan verzuurde riooljournalistiek zonder meerwaarde dat het dossier in een negatief daglicht stelt waar dan ook niemand beter van wordt.
De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.