Ben wrote:In een gesprek met Guy Bouten heeft Bougerol het onomwonden over de "gewapende actie" van zijn netwerk. "Dit was mijn werk."
Voor de volledigheid kan je hieronder de belangrijkste stukken uit dat gesprek lezen:
"Mag ik u wijzen op het schema van Trotski, die zoals u weet door zijn communistische broeders in Mexico werd vermoord?" De majoor neemt een pen en tekent op een blad drie cirkels die 'ideologie', 'revolutie' en 'subversie' voorstellen. Waar de cirkels elkaar kruisen ontstaat de 'gewapende actie'. "Dit was mijn werk. Daar moet u het PIO situeren."
Bouten: En organiseerden u en kolonel Militis de gespierde acties om de rijkswacht meer middelen te verschaffen?
"Exact, u heeft dat goed gezien. Brussel was toen le ventre mou de l'Europe. Maar over Militis kan ik u met de beste wil van de wereld geen info meer verschaffen. Vraag het hemzelf!" (...)
"Ik weet wel dat men mijn netwerk de naam gaf van le réseau-Miller, zo genoemd naar de naam van mijn eerste echtgenote. Een ondergronds leger dat klaarstond voor het voeren van een guerrillaoorlog. Dit is nu mijn nieuwe vrouw. U ziet haar daar staan." (...)
Bouten: Had de réseau-Miller banden met WNP?
"Ik ontken dit ten stelligste."
Bouten: Maar u ontmoette toch regelmatig Bernard Mercier, de Landesverteter-Inspektor van WNP en vooraanstaand lid van de CEPIC van de Bonvoisin. Getuigen zagen u samen een laatste groet brengen aan het graf van de Spaanse dictator Franco. Mercier was ook lid van het Comité Hongrie, een CIA-antenne opgericht in 1977 om de opstand van 1956 tegen de Sovjets te herinneren.
"So what? Mercier woonde vlakbij. Hij was een boeiend personage, een historicus, nogal excentriek. Een groot intellectueel. Neen, u moet daar niets achter zoeken. De linkse pers heeft me beschuldigd een complotteur te zijn omdat ik zogezegd een wapen droeg. Dit is toch normaal als men bedreigd wordt. Men heeft ons stokken in de wielen gestoken, wat zeg ik, men heeft ons geboycot. Gelukkig bleef mijn netwerk intact na het verbod van de legerleiding om onze activiteiten voort te zetten."
Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube