Ikzelf heb het boek rond de kerstperiode gekocht. Heb nog geen tijd gehad om het op men dooiste gemak eens volledig te lezen, maar ga dat zeker doen. Wat ik wel al gedaan heb, is de hoofdstukken aanduiden die het meest synthetisch zijn en dus het meest interessant om mee te beginnen; vervolgens lees ik dan de rest. Dit laat toe iets meer synthese te ervaren. We mogen ook niet vergeten dat een boek moet verkopen en dat mr. Bouten véél kosten heeft gemaakt die hij naar ik vermoed toch graag, althans voor een stuk, zou willen gecompenseerd zien. Het is dus misschien iets dikker dan voor het begrip van de leek, zoals u en ik, ideaal is, maar mij stoort dat geenszins.
Maar wat ik tot hiertoe gelezen heb impressioneert mij ten zeerste, en eigenlijk is dit zelfs een understatement. De kracht van het huzarenstukje dat mr. Bouten heeft afgeleverd, ligt hem in het feit dat hij alle bende-geïnteresseerden empirisch materiaal bezorgt, materiaal dus afgeleid uit de ervaring. En als dan blijkt dat dit empirisch materiaal perfect aansluit op wat men door deductie, los van de ervaring dus door lezing van officiële stukken en permateriaal en gevolgtrekking, kan postuleren, dan denk ik, neen, dan weet ik met zekerheid dat mr. Bouten de mechaniek van de Bende van Nijvel heeft blootgelegd. Sta me toe dit verder toe te lichten met een metafoor.
Het is wel zo dat de mechaniek van het uurwerk 'Bende van Nijvel' helemaal verwrongen is en dat sommige onderdelen bloot hebben gestaan aan corrosie en dat een aantal onderdelen ontbreken. Maar zijn empirische vaststellingen laten mij toe de mechaniek met quasi-zekerheid te herkennen. En ik ben daar blij en dankbaar om, want boeken die inhoudelijk iets bijbrengen en zich niet beperken tot het herkauwen van het bekende, zijn schaars. Voor de geïnteresseerde leek is volgend citaat van Poincaré zéér nuttig, en voor alle waarheidsvinding eigenlijk, of die nu juridische knopen, wetenschappelijke of filosofische knopen tot voorwerp heeft: "Aan alles twijfelen of alles geloven zijn twee eenvoudige oplossingen om nadenken overbodig te maken." - Henri Poincaré, Wetenschap en hypothese