Topic: Michel Cocu
Michel Cocu is een gewezen politie-agent uit Boussu. In 1979 had Cocu een Ruger gekocht in een wapenhandel in Bergen. Dat wapen heeft Cocu doorverkocht aan Jean-Claude Estiévenart. Het was zijn vrouw, Debruyn, die het wapen naar de politie bracht.
Cocu tegenover Guy Bouten: "In oktober 1983 hebben ze me aangehouden. Precies vanwege die revolver. Wat heb ik dat ding al verwenst. Ik bezat nochtans een wapenvergunning. Dagen, wat zeg ik, nachten hebben ze me ondervraagd. Soms dertig uur aan één stuk. Kan u zich dat voorstellen? En ze stopten niet totdat ik bekende of liever: zei wat ze me voorkauwden en graag wilden horen, namelijk dat ik betrokken was bij de Bende van Nijvel. Ik mocht niet slapen, ze bonden me vast op een stoel, soms in mijn slip, zonder eten en drinken en af en toe een trap tussen mijn benen of een papieren zak op mijn hoofd. Op het einde was ik bereid om eender wat te vertellen. Ik wilde dat ze me met rust lieten. Bezoek kreeg ik niet. Als mijn vrouw en dochter langskwamen, zeiden ze dat ik in de verhoorkamer zat. En ik had zo graag mijn dochter vastgepakt en omhelsd. Wat hield ik van haar. Maar neen het mocht niet."
Bouten vraagt ook of hij contacten had met extreem rechts: "Ik heb samen met Bouhouche in Nijvel gezeten. Die heeft me bepaalde dingen verteld. Meer wil ik niet kwijt. Ik kan alleen maar zeggen dat hij voor zijn leven vreesde."
Bouten: Bouhouche is dood. Je kan gerust praten.
"Neen. Hij was maar een tussenpersoon. Maar ik heb reeds te veel gezegd. Laat me nu met rust..."
Over Cocu circuleerde het hardnekkig gerucht dat hij als chauffeur fungeerde in Halle en Genval waar respectievelijk een Colruyt en een Delhaize werden overvallen.
Cocu heeft nog in augustus 1983 geprobeerd ons land te ontvluchten door dienst te nemen in het Vreemdelingenlegioen. Hij werd toen blijkbaar afgewezen (vanwege de fysieke testen).
- Michel Cocu