Ik vind dat in veel lektuur over de Bende, de Borains te snel aan de kant geschoven worden als mogelijke daders, meestal met de volgende argumenten:
Cocu heeft bekend onder dwang en na fysieke marteling
De wapen analyse van Dery is weerlegd door de Duitse analyse en die Duitse analyse werd achtergehouden
Pocureur-des-konings Deprêtre wou per se dat het marginale bandieten waren uit de Borinage, en het kon absoluut niet dat er rijkswachters bij betrokken waren. Ook zijn rechts-conservatieve PSC signatuur wordt aangehaald om CEPIC af te schermen.
De Borains zouden slechts marginale kruimeldieven zijn die vooral door familieruzies veel met de politie in contact komen.
Ik denk dat ze wel voor een deel van de feiten verantwoordelijk zijn. De feiten moeten toch opgesplitst worden volgens mij in meerdere clusters rond de 5 wagens, zoals in het overzicht van CWB, mogelijks telkens met een varierende bende formatie.
Op basis van het boek van Dupont en Ponsaers, net geschreven na de feiten in de periode 86-87, zie je toch dat dat allemaal niet zo zwart-wit is:
Er hebben meerdere mensen over een periode van 3 jaar maar liefst 36 bekentenissen afgelegd, ook in "veilige" omgevingen op de kantoren van de onderzoeksrechter bvb. Ze bevatten wel degelijk daderkennis. e.g. "Weer een flik minder".
Er zijn 7 (!) ballistieke analyses geweest om de twijfel omtrent het wapen van Cocu op te lossen. De Duitse analyse was het meest positief voor hem, maar de andere 6 konden nooit volledig met zekerheid uitsluiten van of volledig met zekerheid linken aan de feiten.
De analyses waren dikwijls : Nijvel wel, Genval zijn we niet zeker, of omgekeerd.
Ik denk niet dat Depretre zonder redenen en gegronde sporen naar de Borains verder gezocht heeft.
Met Robert Becker en Vitorio erbij is het toch geen bende kruimeldieven meer.
Ik vind de bekentenis van Vitorio ook wel de meest interessante omwille van nr (5):
Vittorio A. heeft in een verklaring, afgelegd op 07 Mei 84, volgende
personen als mededaders aan ëén of meerdere feiten aangeduid:
(1) Dramaix, Jean-Louis
(2) Louveart, Vincent (04 Dec 63) - gestorven na het gebruik van een
overdosis drugs op 10 Nov 83;
(3) De Schepper, Willy (23 Dec 52) wonende te Asse;
(4) Becker, Robert (11 Jul 47)
(5) Angelou, Constantin (14 Sep 25) - taxichauffeur neergeschoten op 8 Januari 83 en teruggevonden in de koffer van zijn taxi op 12 Jan 8: te Bergen;
(6) Cocu, Michel (13 Mei 51).
Het feit dat Angelou door "de bende" vermoord is, en teruggevonden is in Bergen, suggereert ook wel dat de daders in die regio moeten te zoeken zijn.