Godbille slaat nagels met koppen:
(...) In relatie tot de Bende van Nijvel betekende dit volgens Godbille dat haar acties moesten worden gezien als de uitingen van een mafieus controlesysteem:
"In het licht van de strategie van het gerucht, in mijn dossiers van de financiële afdeling verspreid door personen uit eenzelfde invloedssfeer met een extreem-rechts tintje, personen van wie extreem-rechts gebruik heeft gemaakt - die mensen dienen immers geen ideaal maar wel idealisten - mag men zich inzake de bende van Nijvel de vraag stellen hoe het zit met de afpersing van "gegoede" Brusselse kringen, die verwikkeld waren in drugszaken, seksschandalen, zwartgeldaffaires, in financiering en omkoping van politici die daaruit kunnen voortvloeien. Die personen kunnen moeilijk aangifte doen."
"Langzamerhand worden gerecht en instellingen verlamd door een groep van mensen die gecontroleerd worden door internationale criminele organisaties, leden van de causa nostra? En in het bijzonder, zo zal straks blijken, - ik zeg dit altijd tussen aanhalingstekens, zonder peremptoire bevestiging -, in het bijzonder de Amerikaanse tak ervan. Dat is niet zomaar een idiote hypothese."
Meer concreet formuleerde Godbille twee hypothesen omtrent het mechanisme dat in de acties van de Bende van Nijvel werkzaam zou zijn:
"Omtrent de dossiers van de bende van Nijvel kunnen twee hypothesen worden geformuleerd die onderling niet onverenigbaar zijn. De eerste hypothese is dat de handelende vennoten de geldschieters afpersten. Een groep personen uit extreem-rechtse sfeer - wat niet noodzakelijk betekent dat de hele extreem-rechtse beweging bij de zaak betrokken is - of personen die zich daarop beroepen hebben druk uitgeoefend op diegenen die hun zakken vullen. En door middel van wapens laten zij zeer zichtbaar hun handtekening achter; men komt immers uit op een spoor in Ronquières, waar men een hele reeks aanwijzingen op een rij heeft gezet. Ze gaan niet onopvallend te werk. Neen, ze zijn in camouflagepak en geven dat openlijk af. Ik heb min of meer de indruk dat zij iemand willen aanwijzen."
"De tweede hypothese is dat de handelende vennoten uit het milieu die geldschieters voor hun karretje willen spannen, door sporen uit te wissen, door hen te gebruiken, door hen aan te wijzen. Dat allemaal om het gerecht te verlammen. Die zaken kunnen trouwens chronologisch worden nagegaan. Ik denk in eerste instantie dat men zijn toevlucht heeft moeten nemen tot die geldschieters en ik was getroffen door de manier waarop WNP zichzelf de grond heeft ingeboord."
"Het is vreemd een extreem-rechtse organisatie te horen zeggen: "Ik ben extreem-rechts, ik heb die en die slagen uitgevoerd, ik heb dat en dat gedaan." Zij hebben zichzelf zelfs beschuldigd van een dubbele moord op commando (van Latinus). Ik denk hierbij aan Barbier. Zij beschuldigden zichzelf dus van buitengewoon ernstige feiten. Zij richtten de organisatie ten gronde waarvan ze lid waren. Dat allemaal om wie of wat te beschuldigen? De Staatsveiligheid, het gerecht."
"Wij moeten verder gaan en de zaak subtieler analyseren. Wie zit er achter WNP? Ik ga uit van de volgende hypothese: volgens Bernard Mercier is het Burafex, het bureau voor de nevenactiviteiten."
Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 5)
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube