zenga wrote:Merovinger wrote:Vermoedelijk heeft David het over Rijkswachtkapitein Millecam, de toenmalige districtsommandant van de Rijkswachtbrigade van Aalst (de man in het midden op onderstaande foto). Zie ook de artikels in deze post.
Ik heb de opname een beetje kunnen verbeteren, en dit is voor 99% het transcript van David Van de Steen, in zijn woorden:
"En ondertussen krijgt ge dus van alle kanten informatie ... een paar weken geleden zat ik per toeval met de rijkswachtkolonel van destijds aan tafel, en hij zei 'er gaan heel veel verhalen over die bepaalde avond, wat is er nu eigenlijk gebeurd van die bewaking van den Delhaize'. En die man heeft mij wel degelijk gezegd dat hij jaren met dat spel ingezeten heeft terwijl hij enkel bevelen opviel vanuit Brussel. Dus ze hebben gezegd: dienen avond moeten uw manschappen in Aalst, ... mogen niet op de parking komen en ze moeten in een lus 2km rond den Delhaize rijden. En er was een route, ... een route voor wie Aalst een beetje kent."
"Dus ge rijdt naar Het Hand (?) dat ge zegt en dan de Villa, de villabaan en daar komt ge terug op de Steenweg uit naar den Haring. Dat was de route die hun bevolen was dat zij moesten rijden. Niet om den Delhaize komen. Natuurlijk op die moment dat die man dat aan zijn manschappen beveelt is er nog niks gebeurd. Dus natuurlijk 't is pas nadat de feiten zijn gebeurd dat hij is beginnen nadenken en dacht oeioeioeioeioei wat is dat hier. Dus 2+2 is … vanuit Brussel hebben ze dus bevel gegeven voor die parking niet te bewaken."
Zenga, ik heb ter verduidelijking de route eens op een toenmalige luchtfoto geplaatst.
Dit is inderdaad een nieuw gegeven in de feiten rond de overval van Aalst. Toch moeten we niet te hard van stapel lopen en onmiddellijk aan een groot complot denken waarbij de Rijkswacht in betrokken is. Want wat die toenmalige rijkswachtcommandant nu tegen David gezegd heeft, roept bij mij heel wat nieuwe vragen op:
Wanneer werd dit bevel uit Brussel gegeven? De dag zelf of een paar dagen eerder?
Indien het de dag zelf was, om welk uur kwam dat bevel uit Brussel? In de loop van de namiddag of rond 19u15-19u30?
Op welke manier werd dat bevel uit Brussel gegeven aan het district in Aalst? Mondeling via de radio, mondeling via de telefoon of schriftelijk via een telex?
Wie uit Brussel gaf dat commando? Was het een rijkswachtofficier of slechts een opperwachtmeester?
Wie van de rijkswachtbrigade van Aalst kreeg deze melding uit Brussel? Een officier? Kapitein Millecamp? Kapitein Bergmans? Luitenant Fack? Of de opperwachtmeester van wacht aan de radiopost?
Indien het bevel mondeling gebeurde, herkende men de stem uit Brussel?
In welke taal werd het bevel gegeven?
We weten dat de Bendeleden veel lef hadden. Zie ook het telefoontje naar Radio Mi Amigo. Indien het bevel mondeling gebeurde via radio of telefoon, zou het niet kunnen dat het zogenaamde bevel uit Brussel door de daders zelf gegeven werd? Kadert het verhaal van het lokken van Georges Marnette in een Golf naar Aalst ook in dat geheel?