Merovinger wrote:Zenga, ik heb ter verduidelijking de route eens op een toenmalige luchtfoto geplaatst.
Bedankt, helpt zeker. Mijn (?) aan de houten hand in transcript duidt op een gedeelte dat ik niet kon verstaan, 't is niet meer dan 2 woorden. Lijkt me niet dat het een extra locatie was, dus waarschijnlijk niet relevant, en dus lijkt je kaart volledig conform met wat VDS vertelde.
Merovinger wrote:Wanneer werd dit bevel uit Brussel gegeven? De dag zelf of een paar dagen eerder?
Indien het de dag zelf was, om welk uur kwam dat bevel uit Brussel? In de loop van de namiddag of rond 19u15-19u30?
't is Natuurlijk een Aalstenaar die correct Vlaams probeert te spreken (met alle gevolgen vandien), maar voor mij klonk de intonatie van 'dienen avond' zoals 'diezelde avond'. Blijft natuurlijk een interpretatie.
Merovinger wrote:Op welke manier werd dat bevel uit Brussel gegeven aan het district in Aalst? Mondeling via de radio, mondeling via de telefoon of schriftelijk via een telex?
Wie uit Brussel gaf dat commando? Was het een rijkswachtofficier of slechts een opperwachtmeester?
Wie van de rijkswachtbrigade van Aalst kreeg deze melding uit Brussel? Een officier? Kapitein Millecamp? Kapitein Bergmans? Luitenant Fack? Of de opperwachtmeester van wacht aan de radiopost?
Indien het bevel mondeling gebeurde, herkende men de stem uit Brussel?
In welke taal werd het bevel gegeven?
Allemaal zeer terechte vragen. Het eerste wat ik in vraag stelde was inderdaad of iemand (een buitenstaander) het bevel kon faken. Ik kan mij niet inbeelden dat in zo'n tijd met zo'n dossiers de rijkswacht een telefoontje van een 'grappenmaker' als bevel zou opvolgen, er moeten toch checks geweest zijn vooraleer er gevolg aan te geven. Wat zou duiden dat als het inderdaad fake was, dat iemand dan inside kennis zou moeten gehad hebben (te volgen protocols, codes, bevestiging, ...).
Het meest frappante aan dit verhaal vind ik dat de voormalige kapitein dit aan VDS vertelde, hij moet vanuit zijn ex-positie dit toch zeker ook aan het onderzoeksteam hebben overgemaakt. Maar zo klonk het in ieder geval niet (vermits VDS eerder alludeerde op het feit dat hij de nieuwe info had proberen over te maken aan het onderzoeksteam).
Los daarvan, in de veronderstelling dat de getuigenis van de ex-kapitein klopt (en waarom zou die liegen), dan is dit bij mijn weten toch de eerste keer dat iemand van zulks kaliber praat. En dan weten we iig dat diegene waarvan hij het bevel kreeg zo goed als een directe link met de daders moet hebben gehad.