Aanhoudingsmandaat tegen Christian Elnikoff – Voormalig WNP-lid bekent en ontkent ophefmakende moord te Anderlecht
Bij het parket van Brussel werd gisteren vernomen dat een aanhoudingsmandaat tegen Christian Elnikoff werd afgeleverd en dat zijn dossier in handen van een onderzoeksrechter werd gegeven. Dit gebeurde naar aanleiding van de verklaringen die Christian Elnikoff, een voormalig lid van de uiterst rechtse organisatie Westland New Post (WNP), zaterdag in de Franstalige krant Le Soir had laten afdrukken. Daarin zei hij dat hij op 18 februari 1982 de dubbele moord op het gezin Vandermeulen-Arcoulin in de Herdersliedstraat te Anderlecht heeft gepleegd.
Voor dezelfde moord zit echter een ander WNP-lid, Marcel Barbier, achter de tralies. Hij werd in 1987 door het Brabantse assisenhof voor deze moord veroordeeld.
Christian Elnikoff verstuurde donderdag zijn bekentenissen naar Le Soir. Daarna telefoneerde hij naar een vriend en naar de hulpdiensten met de melding dat hij een einde aan zijn leven zou maken. In zijn woning in Etterbeek sneed hij zich in de rechterarm en poogde hij zich in bad te elektrocuteren. De hulpdiensten waren echter snel ter plaatse en vonden Christian levend terug. Hij werd naar een Brussels ziekenhuis overgebracht waar hij wordt verpleegd.
Het parket ondervroeg de betrokkene en liet zaterdagmiddag reeds weten dat Elnikoff zijn verklaringen en bekentenissen in verband met de dubbele moord had ingetrokken.
In zijn verklaringen zegt de man (Müller binnen de WNP) dat in 1982 Paul Latinus (de leider van WNP die later in verdachte omstandigheden dood werd aangetroffen) hem de opdracht had gegeven om het echtpaar Alfons Vandermeulen en Francesca Arcoulin uit de weg te ruimen.
Zondebok
"Zoals gevraagd doodde ik hen tweemaal, eenmaal met een vuurwapen en eenmaal met een dolk. Het vuurwapen gaf ik aan Latinus terug en de dolk gooide ik in het kanaal." Elnikoff zegt daarbij vergezeld te zijn geweest van twee personen wier identiteit hij niet wou prijsgeven. Na de klus te hebben geklaard zou Latinus hem de raad hebben gegeven om te verdwijnen. "Ik heb iemand die ik voor de zaak kan laten opdraaien", zou hij hebben gezegd.
Opgelegde bekentenissen
Op 25 mei 1987 werd Marcel Barbier door de jury van het Brabantse assisenhof schuldig bevonden aan de dubbele moord. Een tweede beschuldigde, Eric Lammers, die steeds heeft ontkend dat hij bij de moord was betrokken, werd vrijgesproken.
Barbier had in eerste instantie de moord toegegeven maar kwam later op zijn bekentenissen terug. Hij zegde dat hij die in opdracht van zijn baas (Paul Latinus) had afgelegd. In een vraaggesprek met Le Soir in het ziekenhuis zegt Elnikoff dat hij een einde aan zijn leven wou maken omdat hij het niet meer zag zitten.
Barbier is onschuldig
"Toch wou ik niet dat een onschuldige (Marcel Barbier) moest opdraaien voor de moord die ik had gepleegd". De hulpdiensten verwittigde hij opdat zijn appartement zou zijn opgeruimd tegen dat zijn vrouw ’s avonds zou thuiskomen. "Het was niet nodig dat zij mijn lijk zou vinden".
Christian Elnikoff verstuurde zijn bekentenissen niet alleen naar het dagblad, maar ook naar de onderzoekscommissie voor banditisme, de procureur en andere personen die zich voor deze zaak interesseren, aldus Elnikoff.
Geen bewijzen
Echte bewijzen dat hij de moord heeft gepleegd, kon Elnikoff niet leveren aan de journalist van Le Soir die hem opzocht. Hij vertelde hem wel dat hij een einde aan zijn leven wou maken omdat hij als instructeur in een rijschool niet meer aan de noodzakelijke documenten kon geraken. Hij zegde tevens geen spijt te hebben van de dubbele moord die hij pleegde. "Voor mij was het een klus als een ander".
De zaak van de dubbele moord in de Herdersliedstraat is ondanks het terugtrekken van de bekentenissen van Elnikoff opnieuw geopend. Voor Marcel Barbier, die zijn onschuld heeft volgehouden tijdens het proces, misschien de kans om vrij te komen?
Bron: Het Laatste Nieuws | 17 juli 1989
Elnikoff bekende om bekendheid te verwerven
In verband met de bekentenissen over de dubbele moord op 18 februari 1982 in de Herdersliedstraat door het gewezen WNP-lid Christian Elnikoff, heeft het parket maandag bevestigd dat hij een poging heeft ondernomen om zelfmoord te plegen.
Eerst had hij verscheidene brieven naar magistraten en journalisten verstuurd waarin hij verklaarde deze dubbele moord te hebben gepleegd. Deze verklaringen zou hij naar eigen zeggen afgelegd hebben om "een maximum aan publiciteit en bekendheid te oogsten", aldus een woordvoerder van het parket.
André Bourgeois, voorzitter van de onderzoekscommissie over banditisme en terrorisme, heeft maandag van zijn kant laten weten, dat ook hij een 'omstandige' brief heeft ontvangen van Elnikoff in verband met de dubbele moord. Het CVP-kamerlid zegt de brief onmiddellijk te hebben overgemaakt aan procureur-generaal Van Oudenhove te Brussel en aan minister van Justitie Wathelet. De leden van de onderzoekscommissie kregen elk een kopie van de brief.
Onderzoeksrechter De Ruyver is met het nieuwe onderzoek naar deze zaak belast. Voor deze moord werd Marcel Barbier, een ander WNP-lid tot levenslang veroordeeld. Tegen Elnikoff is een aanhoudingsmandaat afgeleverd, maar hij heeft zijn bekentenissen tot tweemaal toe ingetrokken tegenover de politiediensten. Het gerecht heeft een psychiater aangesteld om Christian Elnikoff te onderzoeken.
Bron: Het Laatste Nieuws | 18 juli 1989
WNP-lid Elnikoff vrij
De raadkamer te Brussel heeft vorig weekend Christian Elnikoff (57) vrijgelaten, de gewezen militant van de uiterst rechtse organisatie Westland New Post (WNP) die beweerde de dubbele moord in de Herdersliedstraat te Anderlecht te hebben gepleegd.
Op 18 februari 1982 werden Alfons Vandermeulen en Francesca Arcoulin op gruwelijke wijze terechtgesteld in hun appartement aan de Herdersliedstraat te Anderlecht. WNP-lid Marcel Barbier werd in mei 1987 voor deze misdaad door het hof van assisen van Brabant tot levenslange dwangarbeid veroordeeld.
Een tiental dagen geleden beweerde Elnikoff dat niet Barbier maar hijzelf het paar had vermoord in opdracht van WNP-leider Paul Latinus, die enkele jaren geleden in verdachte omstandigheden om het leven kwam. Na zijn 'onthullingen' probeerde Elnikoff zelfmoord te plegen en kort daarop trok hij zijn bekentenissen weer in.
Bron: Het Laatste Nieuws | 25 juli 1989