De getuigenis van Asmaoui tijdens het proces-Bouhouche en Beijer:
(...) De namiddagzitting werd volledig gewijd aan het verhoor van Mohamed Asmaoui, een jeugdvriend van Christian Amory, destijds BOB'er in Bergen, die ook in het kader van het proces Bouhouche-Beijer moet terechtstaan. Asmaoui moest normaal gezien reeds op 30 september komen getuigen in het kader van het luik "garageboxen en flats" maar hij kwam toen niet opdagen.
Asmaoui kwam een verrassende getuigenis afleggen over de rol die Amory zou gespeeld hebben bij wapenleveringen aan de MDA (een revolutionaire Algerijnse beweging) en over een zogenaamde "Mendez-filière" van wvapentrafiek. Zijn getuigenis viel echter op het einde van de zitting als een kaartenhuisje in elkaar.
Asmaoui hing een heel verhaal op over contacten met de MDA, die een wapenleverancier zocht. Asmaoui bracht de Algerijnen in contact met Amory, die Bouhouche als mogelijke leverancier zou genoemd hebben. Asmaoui zou ook geïnfiltreerd zijn in de MDA en zou naar eigen zeggen ook samengewerkt hebben met de Franse geheime dienst. Asmaoui getuigde vervolgens dat Amory hem een eerste handvuurwapen geleverd had "bij wijze van staal". Hij stelde ook dat hij samen met Amory naar Parijs gereden was om een tiental revolvers te leveren aan de MDA, iets wat door de verdediging van Bouhouche werd aangevochten.
Nog volgens Asmaoui zou Amory gezegd hebben dat het eerste wapen afkomstig was van Bouhouche, de andere zouden op de parallelle markt in Brussel gekocht zijn. Echter, na een tussenkomst van Amory zelf, zei Asmaoui: "Excuseer mij, ik heb me vergist. Het was niet met Amory dat ik naar Parijs reed."
Kenden de MDA-leden Juan Mendez? Asmaoui zei dat hij uit gesprekken kon opmaken dat zij inderdaad Mendez kenden als een wapentrafikant. Bouhouche's advocaat Lempereur veerde daarop recht en zei dat het de eerste keer was dat hij een getuige de stelling hoorde ontwikkelen over een wapentrafiek door Mendez naar Frankrijk. Ook volgens Amory was de hele zaak opgeblazen door Asmaoui, doordat deze zich belangrijk wilde maken tegenover de MDA-mensen.
Dan volgde nog een heel verhaal over hoe Amory aan zijn jeugdvriend vroeg bepaalde wapens uit één of twee garageboxen weg te halen. Later meldde Amory dan weer dat de betrokken wapens "bewaakt" werden. Uiteindelijk kwam aan het licht dat de bewuste wapens er weggehaald werden door de vierde beschuldigde René Chang Wai Ling. Asmaoui vertelde ook nog dat hij Beijer tweemaal ontmoet heeft te Nijvel, in het gezelschap van Amory. Beijer zou hem gevraagd hebben te helpen bij een uitbraakpoging van Madani Boubouche en ook om "iemand te laten overkomen uit Italië om de ballistische expert Dery te 'zelfmoorden'". "Dit tweede voorstel heb ik niet ernstig opgenomen en er is nooit een vervolg aan gegeven", aldus nog Asmaoui.
Beijer zou hem ook gevraagd hebben "verbrande" wapens op te halen en ze door te spelen aan de MDA of andere "subversieve" groepen buiten België. De beschuldigde herinnerde eraan dat hij deze opdracht gegeven had na informele contacten met de Waverse BOB-kapitein Rousseau en dat deze op de hoogte was. De bedoeling was de wapens uit de schuilplaatsen te krijgen, legde meester Galand uit. (...)
Bron: Gazet van Antwerpen | 12 November 1994
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube