Topic: Alain Lenglet
Alain Lenglet, 20 jaar oud in 1984, wonend in Oudergem, is een verdachte in het onderzoek naar de moord op Christine Van Hees. Het was Serge Clooth die tegenover de politie Lenglet heeft aangeduid als moordenaar van het meisje. Volgens Serge Clooth wou Christine Van Hees er vandoor gaan. Ze wou de politie verwittigen en daarop besloten Lenglet en Vicious dat ze op rituele wijze het zwijgen moest worden opgelegd.
Serge Clooth tegenover de politie: "Alain Lenglet heeft me verteld dat Christine Van Hees op de hoogte was van een aanval op een kazerne, in Oostende of in Vielsalm. Het was de bedoeling dat men wapens zou stelen die zou dienen voor hold-ups. Ik ben ervan overtuigd dat dat meisje om die reden geëxecuteerd is." De hoofddaders, zegt Clooth, dat waren Coco en Lenglet.
Getuige Dominique L. beweert dat hij Van Hees en Lenglet samen het gezien. Dominique L. is een 23-jarige medewerker van Radio Activité en vaste klant in het café Les Bouffons. Daar, zegt Dominique L., zag hij Christine Van Hees in het gezelschap van Alain Lenglet en een jonge paracommando die Goossens zou heten. Ook een zekere Thierry D. maakte volgens hem vaak deel uit van dat gezelschap. Thierry D. komt echter met een heel ander verhaal. Volgens hem was dit 'een politieke moord'. Christine Van Hees was in contact gekomen met een extreem-rechtse groupuscule, weet hij te vertellen.
In september 1984 wordt Alain Lenglet gearresteerd. Op 3 oktober 1984 worden Clooth en Lenglet met elkaar geconfronteerd. Coup de theâtre. De twee hoofdverdachten, waarvan werd vermoed dat ze elkaar naar het leven stonden, zijn het plots roerend eens. "Al wat ik tot nu toe verklaard heb, is verzonnen", zegt Serge Clooth. "De details die ik u heb gegeven komen uit mijn verbeelding of vloeien voort uit de informatie die ik van u, verbalisanten, heb gekregen." Alain Lenglet herhaalt dat hij Christine Van Hees nooit heeft gekend.
Bron: De X-dossier, wat België niet mocht weten over de zaak Dutroux | Douglas De Coninck, Annemie Bulté, Marie-Jeanne Van Heeswyck
Ik weet niet of Lenglet vanwege de mogelijke banden met de overval in Vielsalm ooit een verdachte is geweest in het Bende van Nijvel-onderzoek. Volgens het boek 'Het Rattenkwartier' verhuisde het onderzoek naar de moord op Van Hees na de verklaringen van Clooth naar de Bende-onderzoekers:
Serge Clooth legt verschillende verklaringen af waaronder een die opvalt. Ze dateert van 28 september 1984: "Alain Lenglet heeft mij verteld dat Christine Van Hees op de hoogte was van een aanval op een kazerne in Oostende of Viëlsalm. Het was de bedoeling dat men wapens zou stelen die zouden dienen voor hold-ups. Ik ben ervan overtuigd dat zij om die reden is geëxecuteerd."
Na die verklaring verhuist het dossier van de moord op Christine Van Hees naar de Bendeonderzoekers. Als we de piste volgen dat de Bende erachter zit hoeft er niet meteen een reden te zijn. De Bende moordt niet logisch.
Bron: Het Rattenkwartier | Charlie Hédo