Baudry werkte nauw samen met Jean-Luc Baugniet, een wapenhandelaar in Sint-Gillis die ook fungeerde als agent voor de achtste geheime sectie van de SDRA. Hij werkte dus voor Stay Behind. In 1978 sprong hij met Franse para's boven de Katangese mijnstad Kolwezi om er gegijzelde blanken te redden na de inval van opstandige Lunda's uit het communistische Angola. Een paar jaar later raakte hij zwaargewond na een mislukte aanslag op president Mobutu en werd door een Belgisch legervliegtuig geëvacueerd.
Ik [Guy Bouten] ontmoette Baugniet slechts één keer, in augustus 2008, waarbij hij mij het bizarre voorstel deed om in ruil voor 500.000 euro het Bendegeheim te verklappen. Daarna zou hij naar het buitenland vluchten. Baugniet had toen vaak contact met Léon De Staerke, de oudste broer van Philippe, met wie hij soms een pint ging drinken in een café in het Zuidstation. In de loop van 2010 werd hij nog eens aan de tand gevoeld door de Bendespeurders in Charleroi.
Later verloor ik Baugniets spoor. Zijn naam dook weer op in de lente van 2014, na de aanhouding van vechtersbaas Jean-Marie Tinck, die tegen een paar Franse vrienden had opgeschept over zijn Bende-avontuur. Tinck kende enkele details die hem in de ogen van de speurders extra verdacht maakten. Achteraf gaf hij toe dat hij alles wist van Baugniet, met wie hij ooit samen in de cel had gezeten. Het lidmaatschap van Baugniet van de geheime achtste sectie van de SDRA bevestigde nogmaals de connectie tussen Gladio en de Bende.
Bron: Guy Bouten | De Bende van Nijvel, Verraad. Manipulatie. Geheime diensten
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube