"C'étaient tous des prédateurs. Tout a été dit. Vous savez, le dossier a démenagé en 1987 vers Charleroi. On a volé mon dossier."
Op een lange buffetkast staat de foto van zijn overleden dochter Claire-Anne. Ze was drugsverslaagde. Rijkswachters die het drugprobleem van zijn dochter aankaartten, begon hij te haten. Hij wou niet ingrijpen en op een dag lag ze dood in bed als gevolg van een overdosis heroïne, wat de procureur halsstarrig voor de buitenwereld verborgen hield. In zijn ogen was ze overleden aan Leukemie.
"Zij is het die me op de prédateurs heeft gewezen. Op een avond kwam ik laat thuis na een zoveelste werkdag. Ondanks haar ziekte was ze nog niet naar bed. We spraken over de behandeling in het ziekenhuis en plots vroeg ze me: 'Papa, en hoe zit het met jouw moordenaars?' We hebben zowat een kwartier gediscussieerd tot ze plots zei: 'Maar papa, jouw moordenaars zijn roofdieren.' Dit was de perfecte verwoording van de modus operandi van de criminelen. Zij verlaten hun schuilplaats, slaan toe, doden en keren dan naar hun hol terug. Le Borinage of La Thudine. Kies zelf maar. Wat wilt u dat ik daar nog aan toevoeg?"
"Het is gewoon banditisme. U moet er niets anders achter zoeken. Neem een kaart van België. Zet alle feiten op een rij en trek er een cirkel rond. Waver, Genval, Eigenbrakel, Nijvel, Beersel, Halle ... De Bende heeft nooit in Aarlen toegeslagen of in Gent en Antwerpen. Ja, er zijn Bouhouche en Beijer, maar die hebben met de tueries in Waals Brabant niets te maken. Denk ik toch."
"Luister, twee rijkswachters van de cel van Jumet hebben me eens gezegd: 'Meneer Deprêtre, we zijn misschien heel ver gaan zoeken wat in feite heel dicht bij ons was."
Deprêtre over het WNP: "Les membres du WNP étaient une dizaine de zozos, plus folkloriques que dangereux. Le WNP. Vingt imbéciles suffisamment intelligents pour se vendre aux médias."
Onderzoek » Nijvel
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube