Topic: Eric Sack
Op 20 Juni 1997 vertelt kolonel Sack van de Delta-cel in Dendermonde zijn persoonlijke visie op de Bende van Nijvel. Sack was nog steeds de mening toegedaan dat het niet alleen een kwestie was van individuele relaties van de Bende De Staerke en extreem-rechtse personen, maar van een groter organisatorisch verband, een politiek-crimineel samenwerkingsverband.
"Begin van de jaren tachtig meende een kern van personen te moeten ageren tegen het rode gevaar dat onder meer tot uiting kwam via de CCC en dergelijke, door te riposteren. Wij stelden vast dat het Front de la Jeunesse contacten onderhield met het MSI dat in Italië een soortgelijke rol speelde en het criminele milieu gebruikte voor de aanslagen van de zwarte terreur. In België gebeurde volgens mij ongeveer hetzelfde: een aantal personen meende te moeten ageren door een klimaat te creëren in dezelfde zin, als antwoord op de CCC."
"Immers de buit voor de moord op Zwarts bedroeg 40 miljoen. Wij gaan ervan uit dat deze moord werd gepleegd door Bouhouche en Beijer, terwijl dezen echter - althans voor zover ik weet - niet in weelde leven. Wat is er dan gebeurd met die 40 miljoen? Dan stel ik mij misschien wel de vraag of die 40 miljoen niet konden worden gebruikt om bepaalde criminelen in te huren, of om een bepaalde mythe in te huren, om dergelijke feiten te gaan plegen. Persoonlijk denk ik dat de eerste feiten die werden toegeschreven aan de "Bende van Nijvel", niet bedoeld waren als afkomstig van de "Bende van Nijvel". Ik denk dat men op een bepaald ogenblik die mythe heeft overgenomen, de Borains. U moet niet vergeten dat u in Mons nog met een zekere Amory zit, die daar kennis had van dat milieu, en dat ineens die Borains wel werden aangesproken om bepaalde feiten te gaan plegen. Dat is een eerste luik."
"Ik zou er op willen wijzen dat de feiten nooit zo gewelddadig zijn geweest als in september 1983, de overval op de Colruyt van Nijvel. Pikant detail: Michel Cocu heeft in Augustus België willen ontvluchten door te proberen dienst te nemen in het Vreemdelingenlegioen. Hij werd daarvoor afgekeurd en is teruggekeerd vlak voor de feiten. De "Bende van Nijvel" is in zijn bloedige vorm gestart in september 1983 en ik heb de indruk dat daar de breuk is geweest tussen de Borains en de nieuwe Bende van Nijvel. Daar werd voor de eerste maal met veel volk opgetreden, op een zeer georganiseerde en bloedige wijze. Dat is een eerste zaak."
"Een tweede zaak die wij moeten vaststellen is dat er op een bepaald ogenblik in het criminele milieu, rond de jaren 1983-1984-1985, bepaalde anarchistische ideeën aanwezig waren. Wij hebben bijvoorbeeld literatuur teruggevonden binnen onze bende, waarbij werd opgeroepen om, als ze vrij waren, een aanslag te plegen op de gevangenis van Vorst, op het ogenblik dat er een shiftwissel van de cipiers was. Men kon dan met mitrailleurs in de shiftwissel schieten, zodat men zo veel mogelijk cipiers had. Uit die literatuur kon men opmaken dat er daar een zeer erge haat was bij die mensen ten opzichte van de maatschappij. Ik denk dat dit, samen met het inhuren, heeft gezorgd voor de schakel van de zeer bloedige feiten. (...)"
Een paar kanttekeningen:
"Wij hebben bijvoorbeeld literatuur teruggevonden binnen onze bende (...)." Het is me niet echt duidelijk welke bende hier bedoeld wordt. Ik denk dat het hier gaat over de Bende De Staerke maar het zou ook kunnen gaan om de Borains.
Hij verklaart dat hij pas vanaf september 1983 zwaar geweld ziet. Volgens mij valt de overval op de wapenhandel in Waver ook onder zwaar geweld. Daar worden ook agenten beschoten en zelfs vermoord. Daarom volg ik kolonel Sack niet helemaal in zijn theorie.
Onderzoek » Dendermonde