Re: Rijkswacht
Tja, ze mogen dan niet zo veel aan die GTI's hebben gehad, uiteindelijk is de Rijkswacht de enige die na de bende-aanslagen er echt duidelijk op vooruit is gegaan. Volgens Guy Bouten zijn zowat alle criminelen er van overtuigd dat de Bende van Nijvel een product was van de Rijkswacht. Of in ieder geval van een bepaalde stroming bij de Rijkswacht, met het uiteindelijke doel van een sterke macht met goed materiaal.
Gerekend naar hun sippe R4-tjes kan ik me dat ook nog wel enigszins voorstellen. Het valt toch ook niet te ontkennen dat bij zowat elke bende-gebeurtenis er wel een bepaalde link naar de Rijkswacht is, en dan doel ik niet zo zeer op Bouhouche en kornuiten. Voordat ik nu alle ex-rijkswachters over me heen krijg: Ik twijfel er niet aan dat 90% van de Rijkswachters eerlijke mensen waren met hart voor de zaak. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de complete Rijkswacht 'an sich' achter de Bende heeft gezeten.
Toch waren er een heel stel die niet bang waren om de wapens op te nemen om zo een sterke staat te smeden. En als je alle gebeurtenissen rondom de bende onder de loep neemt, lees je telkens: 'er was toevallig een rijkswachter aanwezig', of: 'rijkswachter die en die werd in de buurt gesignaleerd', of 'alleen mensen binnen de rijkswacht konden hier van op de hoogte zijn'. Dat zijn toch wel veel lijntjes richting de Gendarmerie ...
Volgens mij was van den Abiel, den bompa van David Van de Steen er ook van overtuigd dat er rijkswachters achter de bende zaten, al dan niet in officiële dienst. Toen hij dat iets te kenbaar maakte kreeg hij meteen allerlei bedreigingen. Bon, ik weet het ook niet, maar als je er op let gaan er toch heel veel bende-sporen richting (ex-) rijkswachters.