Re: Riot Gun
Een wapenhandelaar uit het Brusselse: “De mensen wilden in ieder geval eens een riot shotgun in handen houden. In de kranten werd er trouwens net iets te veel over geschreven. Ik probeer hen dan diets te maken dat een riot shotgun een veel te gevaarlijk iets is om een appartementje te beschermen. Met één schot op korte afstand kan iemand doormidden worden geschoten. Een verdedigingswapen is het dus zeker niet.
Het wapen is veel te krachtig. Als mijn overredingskracht niet lukt, vraag ik de identiteit van de koper. Maar als deze weigert zich kenbaar te maken kan ik er niets aan verhelpen. Het wapen en dus ook de munitie wordt hier beschouwd als jachtwapen en is dus vrij te koop. Het is trouwens niet duur. Een riot shotgun vind je al tegen 15.000 frank en de prijzen gaan tot hooguit 30.000 frank. Als munitie wordt gewone jachtmunitie kaliber 12 gebruikt. Maar in dat kaliber kan je zowel fijne korrel, zware hagel als één grote kogel vinden. En dan wordt het gevaarlijk.”
De riot shotgun werd in feite ‘uitgevonden’ tijdens de Eerste Wereldoorlog. Toen de Amerikaanse soldaten hier in Europa werden ingezet, bemerkten ze dra dat hun ‘Springfields’ niet bruikbaar waren in een lijf aan lijf gevecht. Daarom opteerden ze voor zware jachtgeweren waarvan de loop werd afgesneden om de hagel nog breder te verspreiden en de trefzekerheid op korte afstand te verbeteren. De riot shotgun was geboren en werd nadien gebruikt bij het bewaken van krijgsgevangenkampen en voor het ‘intomen’ van rellen. Een paar jaar geleden kwam het op de Belgische markt en werd het hier verkocht als jachtwapen.
Ook politie en rijkswacht namen het wapen op in hun arsenaal. Als eerste in ons land werd bijvoorbeeld de Brusselse politie met dit verschrikkelijke wapen uitgerust. Inspecteur Van Houtvinck van het opleidingscentrum van de Brusselse politie: “De riot shotgun heeft nog weinig uitstaans met een jachtgeweer. Niet alleen wordt het wapen geladen met pompaktie, maar ook is de loop – in tegenstelling met het gewone jachtgeweer met gedraaide loop – glad om de vuurkracht te verhogen.
Met een kaliber 12 kogel (een kogel met een diameter van zowat 18 mm) kan vanop korte afstand een gat in een motorblok worden gevuurd. Daarom wordt het wapen gebruikt om bijvoorbeeld bij groot banditisme een vluchtwagen tot stoppen te dwingen. Als verdedigingswapen is het allerminst bruikbaar. Daarvoor is de vuurkracht te groot en zijn de gevolgen te verschrikkelijk.”
Bron: Het Nieuwsblad | 11 oktober 1983