Re: Munitiedoos Rottweill
Boemerang, werden de riotguns niet voor de eerste maal gebruikt (echt mee geschoten ) in Temse?
Mero, het is ook een ballistische link in de "tweede graad" (2e graad = patronen van overeenkomstig kaliber, merk en type/ lotnummer, zoals bv ook de tientallen onafgevuurde hulzen die men in Ronquières vond. Of een hagelshot-inslag in een plafond of voertuig). Bij de Peugeot werd een patroon van cal.12 gevonden.
"Dans cette Peugeot 504 on retrouve une cartouche de chasse non tirée, à propos de laquelle un témoin du hold up de Genval affirme qu'il s'agit d'une cartouche identique à celle qu'il a vu tomber sur le parking du Delhaize de Genval et qu'un des auteurs du hold up a ramassée."
Bron: Colruyt-Nivelles doc
De replica van het CBW-schema toont deze link niet maar een ballistisch schema van CBW toont deze wel, echter heeft men bij deze link geen onderscheid gemaakt tussen Rg-1 en Rg-2. Een link met Genval wordt niet gegeven (betreft ook slechts een ooggetuigenis).
In de zaak Colruyt-Halle beschrijft CBW een dader met een geweer met korte loop en deze dader vuurt dit wapen ook af. Ook hier laat het ballistisch schema een link zien zonder onderscheid te maken tussen Riotgun-1 en Riotgun-2. Verdere gegevens over de aard van deze ballistische link zijn mij onbekend. In Temse identificeerde men het daar gebruikte wapen definitief als Riotgun-1.
In alle zaken daarna onderscheid men steeds de twee riotguns (behalve nog het schot op de Saab in Braine), maar het kan nog steeds zijn dat er bij de andere feiten gevonden tientallen .12-hulzen zich een paar hulzen bevinden die men ook niet definitief heeft kunnen toeschrijven aan een van de twee riotguns (het zou gaan om 2 identieke Winchesters).
Opmerkelijk is verder dat uit de quote van Colruyt-Nivelles doc blijkt dat tenminste één van de daders bij tenminste het feit-Genval zijn .12 hulzen weer opraapt en meeneemt. Het Colruyt Nivelles doc is uit 1984, het ballistisch schema dat in 2010 (en naar ik aanneem nu nog steeds) bij CBW aan de muur hangt komt uit 2001, er zal vast wel sprake zijn van voortschrijdend inzicht en wetenschappelijke vooruitgang (en meervoudige hercontrole van de ballistische verbanden).
Kan je mij verwijzen, met een link naar een foto en informatie over deze cal16?
Robert, ik heb geen link of foto, en er is geen officiële uitlating, over het gebruik van een cal.16 door de Bende van Nijvel. Er is door de Bende van Nijvel (te Maubeuge) een geweer of karabijn met afgezaagde loop gebruikt dat men niet ballistisch heeft kunnen duiden. Gezien dat dit Rottweil-doosje (gevonden op 30-9-82) volgens jou van een cal.12 maar net zo goed ook van een cal.16 kan zijn, hou ik dus de mogelijkheid open dat dit onbekende geweer/karabijn van een cal.16 kan zijn (maar ook van cal.10 of toch cal.12, kalibers die de Bende van Nijvel ook gebruikte).
Robert, kan het zijn dat je ook deze munitiedozen toen aan Haemers hebt verkocht?
Doosje werd gevonden 30-9-1982. Robert ging elf maanden later in de winkel werken op 1-9-1983.