Columbo wrote:Het bij nacht en ontij terug opgraven van een ontbindend lijk moet niet prettig zijn. Maar als je ziet hoe ze het skelet terugvonden! Ze wisten niet ééns of ze niet twee linkersleutelbeenderen hadden ofzo. Het heeft tijd gekost om het ding aaneen te puzzelen. Ik leid daaruit af dat het al een oud skelet was toen ze het herbegroeven. Anders zou het beter aan mekaar gezeten hebben.
Ik denk dat het dus nog niet zo lang geleden verplaatst geweest is. Misschien toen Eddy Vos een paar jaar geleden al maanden op voorhand liet weten waar hij in La Houssière ging graven. Er was toen al kritiek op dat hij dat zo lang op voorhand zei. Op 1 Maart zou het gaan gebeuren omdat het dan niet meer zou vriezen.
De graafwerken in het bos vonden niet in maart, maar in september plaats. Maar het is juist dat het wel was aangekondigd en het zou me niet verbazen als dat de overgebleven bendeleden heeft geïnspireerd om hun oude kompaan uit de grond te halen voor de politie ging graven. Dat opgraven zal wel niet zo zachtzinnig zijn gebeurd. Ik denk dat toen de beenderen goed door elkaar zijn geschud.
Als de gangster die op zijn sterfbed de tip gaf, wist dat de beenderen in 2005 of rond die tijd zijn herbegraven en dat het iets met de Bende van Nijvel van doen had, dan zou het niet onlogisch zijn dat de man er toch zelf bij betrokken is. Hoe zou hij het anders moeten weten? Daniel Blanchart zal toch niet onder het countrydansen of aan de toog van zijn stamcafé hebben gezegd dat hij zoeven de killer van de Bende van Nijvel heeft herbegraven op zijn eigen sloopterrein.