De fout die velen maken, is alles gaan vergelijken met de huidige tijd. Nu is 90 PK voor een wagen niet bijster veel, maar begin jaren 80 was dit wel heel wat anders. Erg veel mensen reden met een Citroen 2PK, Renault R4 en dergelijke rond, deze hadden geen 30PK... In 1985 kocht mijn vader een Volvo 340 Diesel, ik weet nog heel goed dat de topsnelheid 140 was... Dit terwijl een 340 diesel al een hele wagen was in die tijd.
Je moet alles in verhouding zien. De weg die ze na Nijvel gevolgd hebben gaat door verschillende dorpskernen, hier kan je sowieso niet snel rijden. Er zijn erg veel kleine wegjes die op deze hoofdweg uitkomen, als een wagen de straat overgestoken had, zou dit tot een onvermijdelijke zware botsing geleid hebben.
De agenten in de Golf zeggen ontegensprekelijk, dat ze, wachtende aan het kruispunt, opeens 2 snel rijdende voertuigen zagen, die ze meteen hebben achtervolgd. "Snel rijdend" in de geest van de jaren 80, betekend niet 200 zoals tegenwoordig... Ik denk als ze daar 100 a 120 gedaan hebben, het al meer in de buurt komt.
Dus volgens mij: snel vertrokken aan Colruyt, ingehouden in dorpjes zoals Lillois-Witterzee, laatste stuk richting Waterloo terug gas erop.
Als de Golf er niet gestaan had, waren ze aan Kruispunt Cosmos op de versperring gestoten, die ze ongetwijfeld
al zagen staan door zwaailichten, en/of radio tap. Onverwachts probleem: politiecombi achtervolgd. Dus om niet ingesloten te worden de achtervolgende Golf aangepakt. Ze wisten dat dit maar 1 wagen was, hoeveel er aan het kruispunt stonden niet bekend.
Dus op korte tijd een zeer goede actie uitgedacht. Ze zijn echt niet dom hoor, dat moet je ze wel geven!