Re: Robert Beijer
uit het onderzoek naar eventuele banden tussen de Bende van Nijvel en de Roze Balletten het volgende:
Wel wees Etienne erop dat hij vaststelde dat op één van de listings die in beslag genomen werden bij Beijer de namen voorkwamen van:
"(...) een nogal groot aantal dames. Toen ik het dossier-Montaricourt raadpleegde, heb ik vastgesteld dat het een afschrift bevatte van de lijst van meisjes die voor het netwerk werkten. Op dat moment herinnerde ik me opnieuw de listing en ben die gaan opsnorren. Ik heb me er toen rekenschap van gegeven dat bepaalde meisjes die deel uitmaahten van het netwerk-Montaricourt op de listing van Beijer voorkwamen."
Tot slot werd Lacroix nog uitgenodigd om te reageren op het gegeven dat op één van de listings van Beijer namen voorkomen uit het netwerk van Montaricourt. Hij beperkte zich tot het antwoord:
"Daar kan ik moeilijk op antwoorden. Wij onderzoeken het dossier-Bouhouche-Beijer. Betreffende het agentschap ARI zijn er inderdaad een aantal dingen die we weten."
Hierbij moet echter worden opgemerkt dat naar aanleiding van bepaalde persberichten Beijer op 26 maart 1997 een brief richtte aan de Commissie, waarin hij zich met klem afzet tegen de verdachtmakingen op dit specifieke punt. Onder verwijzing naar zijn vroegere functie als rijkswachter, schreef hij dat hij bepaalde informatie die hij in die functie had vergaard, bij zich had gehouden met het oog op zijn nieuwe werk als privé-detective:
"Toen ik bij de afdeling Drugs van de Brusselse BOB werkte, heb ik me in 1978 bezig gehouden met een heel belangrijk dossier van cocaïnesmokkel. Ik heb heel wat prostituees die contact hadden gehad met die smokkelaars moeten ondervragen en horen. Ik heb ze persoonlijk gehoord (...). Toen ik bij de rijkswacht werkte, had ik de gewoonte om van elk van mijn processen-verbaal een kopie te nemen. Op het ogenblik waarop ik mijn ontslag heb ingediend, heb ik besloten me van al die kopieën te ontdoen, niet zonder vooraf te hebben nagegaan welke inlichtingen me in het raam van mijn toenmalige nieuwe baan - directeur van het ARI-inlichtingenkantoor - zouden kunnen interesseren (...). Ik heb nooit een beroep gedaan op bovenvermelde prostituees (...). Vandaag verneem ik dat die personen deel uitmaken of hebben uitgemaakt van een netwerk dat de naam Montaricourt draagt. Ik antwoord daarop: gelet op hun beroep is zulks mogelijk, zelfs waarschijnlijk. Maar dat gaat mij niet in het minst aan en het netwerk Montaricourt zegt me helemaal niets."
Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 5)
Dus een directeur van een inlichtingenfirma is niet op de hoogte van Montaricourt, was het niet hij de prostituees in zette voor betrapping in echtscheidingszaken. En geen link tussen de Roze Balletten en de Bende van Nijvel daar ben ik nog zo zeker niet van.