Trojan wrote:Het belangrijkste gegeven hier is dat Palsterman frequent heen en weer reisde tussen Congo en België, en met zijn onbesproken reputatie een ideaal iemand is om Congolese zwarte winsten te verhuizen richting 'beschaafde' wereld.
Voor zulke geruchten zijn totaal geen bewijzen. Integendeel, niets wijst er op dat Jan Palstermans bezig was met trafieken of andere illegale activiteiten. Ook de onderzoekers zijn hierover heel duidelijk:
(...) Een lid van de Commissie wierp Troch hierop tegen dat in elk geval de echtgenote van wijlen Palsterman er wel wat anders over denkt:
"Naar mijn mening werd hij op een vakkundige wijze afgemaakt (*). Men heeft hem eerst vooraan beschoten en vervolgens in het achterhoofd. Mijns inziens, was hij het eerste slachtoffer. Zijn echtgenote beweert immers dat er een link bestaat met de heer Finné."
Hierop antwoordde Troch dat van een relatie tussen Palsterman en Finné niets is gebleken:
"Dit wordt inderdaad gezegd. Dit element is - als mijn geheugen mij niet in de steek laat - echter voor het eerst ter sprake gekomen in 1995. Op het ogenblik dat wij het onderzoek hebben verricht, waren wij absoluut niet op de hoogte van deze mogelijke link. Toen ik daaromtrent een krantenbericht zag, stelde ik vast dat er gewag werd gemaakt van een relatie met de heer Finné. Ik heb onmiddellijk gevraagd aan mijn team of dat verhaal eigenlijk steek hield. De mogelijkheid bestaat dat zijn elkaar kenden. De persoon die het slachtofferonderzoek heeft verricht, de heer Van Rie, hecht daar echter geen geloof aan."
Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 5)
(*) Voor iemand die zogezegd vakkundig werd afgemaakt, is het wel straf dat hij pas uren later overleed in het ziekenhuis. Als Jan Palstermans een bewust slachtoffer was, dan controleer je als uitvoerder/moordenaar toch of de opdracht geslaagd is. Wat niet het geval is, vermits hij nog leefde toen de overvallers vertrokken.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube