Re: Film: Tueurs
Ex-crimineel maakt gangsterfilm: "Ik geloof in tweede kansen" - ‘Tueurs’ van ex-crimineel François Troukens gaat in wereldpremière op Filmfestival van Venetië
Hij was een van de meest beruchte gangsters van ons land. Nu begint hij aan een tweede leven als filmregisseur. François Troukens doet het verhaal van zijn debuut Tueurs, een misdaadfilm over de Bende van Nijvel, die gisteren in wereldpremière ging op het Filmfestival van Venetië.
Vrijdag stelt Michaël Roskam op de Mostra Le Fidèle voor, maar gisteren was het al de beurt aan Tueurs – óók een Belgisch gangsterdrama dat zijn inspiratie haalt uit een van de donkerste bladzijden van onze nationale geschiedenis: de Bende van Nijvel. Tueurs toont hoe die meer dan dertig jaar na datum terugkeert, en daarbij in aanvaring komt met de bende van Frank Valken (rol van Olivier Gourmet). Het bijzonderste aan de film: de regisseur is zelf ervaringsdeskundige. François Troukens verdiende in de jaren 90 rijkelijk zijn brood met het overvallen van geldtransporten. Het avontuur eindigde – na acht jaar op de vlucht – in de gevangenis. Troukens zou er tien jaar doorbrengen.
“Eigenlijk was ik niet voorbestemd om crimineel te worden”, zegt Troukens, inmiddels een vrije man, ons op een zonovergoten terras in Venetië. “Ik kom uit een artistieke familie, en was als kind al met schrijven bezig. Ik wilde fotograaf of documentaireregisseur worden.” Totdat een gewelddadig incident zijn leven van de rails duwde.
Op 27 september 1985 slaat de Bende van Nijvel toe in de Delhaize van Eigenbrakel. Enkele tientallen meters verderop, op de boerderij van de familie Troukens, hoort de 12-jarige François schoten weerklinken. Samen met zijn broer snelt hij naar de parking van supermarkt. Op het asfalt liggen bebloede lichamen, drie mensen laten het leven. “Dat beeld is me altijd blijven achtervolgen. Het is een trauma, maar ik voelde ook een vreemd soort opwinding. Ik was ook altijd al gefascineerd door misdaadfilms uit de jaren 70, met charismatische rollen van Alain Delon en Lino Ventura. Ik moet daar eerlijk in zijn: ik had zin om gangster te worden.” Troukens ging aan de slag als bodyguard, maakte foute vrienden en kwam met beide voeten in de onderwereld terecht.
Lees hier het hele artikel » Nieuws