Re: Volkswagen Golf: Houssière

dolorean wrote:

Ben, zeer interessante foto, waarom? In het boek van Hilde Geens las ik over deze Golf GTI het volgende:

"De slijtage aan de banden van de niet eens twee maanden oude wagen stemde overeen met een afstand van 20.000 tot 25.000 kilometer, wat een gebruik veronderstelde in 'uiterst brutale of extreem zware omstandigheden'."

Welke banden? roll

Inderdaad dolorean, welke banden?

http://nsm08.casimages.com/img/2015/08/19//15081903184714738713519395.jpg

122

Re: Volkswagen Golf: Houssière

http://static3.7sur7.be/static/photo/2015/7/0/11/20150924110208/media_l_8022776.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

123

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Nog een foto van de Golf:

http://i84.servimg.com/u/f84/11/22/12/24/vw_gol10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Volkswagen Golf: Houssière

dolorean wrote:

Ben, zeer interessante foto, waarom? In het boek van Hilde Geens las ik over deze Golf GTI het volgende:

"De slijtage aan de banden van de niet eens twee maanden oude wagen stemde overeen met een afstand van 20.000 tot 25.000 kilometer, wat een gebruik veronderstelde in 'uiterst brutale of extreem zware omstandigheden'."

Welke banden? roll

Bende van Nijvel – Opgevoerde Golf-motor als een ‘bom’

Het parket van Nijvel zegt “een ernstig spoor te volgen in de jacht op de Bende. Een spoor dat veel ernstiger wordt genomen dan de hele operatie Vietnam”. Voorlopig werden enkel gegevens bekend over de vluchtauto van de Bende en de wapens die gebruikt werden in Aalst.

De Golf GTI die de Bende van Nijvel gebruikte bij de bloedige overvallen op de warenhuizen te Eigenbrakel, Overijse en Aalst heeft in één maand tijd 15.000 km afgelegd. Het voertuig werd op 22 september jongstleden gestolen op de parking van het VW-bedrijf D’Ieteren te Erps-Kwerps en toen stond op de kilometerteller 5 of 10 km. Na de overval op de Delhaize te Aalst, op 9 november, werd de volledig uitgebrande Golf teruggevonden in een bos nabij ’s Gravenbrakel. Het gerecht heeft kunnen achterhalen dat met de wagen zeker 15.000 km werd afgelegd.

Vermoed wordt dan ook dat de gangsters met hun wagen naar het buitenland, Frankrijk of West-Duistland, gereden zijn. Het zou evenwel ook kunnen dat met de teller is geknoeid.

De gangsters hebben alvast met de motor van de Golf GTI geknoeid om het vermogen op te drijven. Volgens het gerecht hadden ze van de Golf bijna een Formule I-wagen gemaakt. “Alle veiligheidsbegrenzingen werden daarbij overschreden. Die mannen reden rond met een bom. Hun motor kon elk ogenblik ontploffen”, aldus het gerecht.

Bron: Het Laatste Nieuws | 25 november 1985

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Ik heb die ombouwing van die Golf-motor altijd bezien als een verzinsel van het gerecht. Het was reclame voor de wagen die er moest komen in elke brigade. Mogelijks werd er wel wat aan de auto gefoeterd om wat PK's te winnen, maar het was voor criminelen beter om een andere wagen te stelen voor zo'n overval, er waren andere auto's op de baan destijds, met zelfs tot 3 keer meer aan vermogen en dezelfde wendbaarheid als de Golf GTi, en volledig standaard, geen verder sleutelwerk nodig.

En die 15.000 kilometers, ja Tel-Aviv dat is een eindje rijden!

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Ben wrote:

http://static3.7sur7.be/static/photo/2015/7/0/11/20150924110208/media_l_8022776.jpg

Die heer met witte vest, enig idee?

127

Re: Volkswagen Golf: Houssière

In de loop van dinsdag 12 november kwam het bericht dat de Golf GTI die voor de overval gebruikt was, uitgebrand teruggevonden in een bos nabij 's Gravenbrakel, gelegen op zo'n 45 kilometer van de Delhaize te Aalst. Onmiddellijk werd er wel aan toegevoegd dat de politie nog geen honderd procent zekerheid had omdat de staat waarin de wagen zich bevond de identificatie bemoeilijkte. Men vond geen sporen van kogelinslagen terug in de carrosserie. Er werden in de Golf GTI wel hulzen aangetroffen en in de nabijheid van het wrak vonden de onderzoekers ook cheques op naam van Delhaize. Deze waren echter grotendeels door het vuur verteerd en op geen enkele ervan kwam nog een datum voor. Dit hield in dat deze cheques ook van de overval in Overijse of Eigenbrakel konden afkomstig zijn.

De achterbank ontbrak. De speurders komen uiteindelijk tot het besluit dat deze wagen gebruikt werd door de Bende als vluchtwagen in Eigenbrakel en Overijse. Wellicht werd hij ook aangewend als observatiewagen voor de overval van Aalst en betreft het de auto waarvan de vluchtroute bekend is, namelijk van Aalst naar Ninove, vervolgens Leerbeek, Herfelingen, Bièrges. om tenslotte gedumpt te worden in La Houssière.

Bron: Littekens | Henri Van Nieuwenborgh

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/img_5610.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

128

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Over die banden. Zoals eerder in dit topic aangehaald is de ondergrond koud en nat. Rubber smelt niet maar brandt. Om te branden heeft het zuurstof nodig. Het kleine lapje band dat tussen de velg en de grond wordt samengedrukt, zal niet branden, zeker niet als de ondergrond nat is, omdat er noemenswaardig geen zuurstof bij kan. Het gaat misschien over enkele centimeters band, maar dat is voldoende om het profiel te zien en dan conclusies te maken.

Het verhaal over de Kever lijkt me veel interessanter. Hoe kan je 's nachts verrast worden door een brandend wrak? Een klein kampvuurtje zie je al vanop 100m afstand! Tenzij je helemaal van de wereld bent door alcohol of drugs. Die VW Kever is daar dus onder andere omstandigheden tegen de boom terechtgekomen. Voor of nadat de brandende Golf er stond? Hoe zijn de inzittenden daar terug weg geraakt nadat ze gecrashed waren? En in een ziekenhuis opgenomen?

En inderdaad, is er minstens 1 iemand teruggekomen om toch maar dat stuk uit de slotplaat te zagen. Of heeft die zitten wachten? Bovendien: na zo een brand zou ik de eerste uren mijn vingers niet willen verbranden aan dergelijk heet metaal. Kan dat er op wijzen dat men achteraf heeft beseft dat ze dat ID nummer vergeten te verwijderen waren? Niet heel professioneel ofwel razendsnel geageerd in blinde paniek. Heeft die Kever ermee te maken?

Over de boordpapieren die blijkbaar de brand deels hebben doorstaan: kan het zijn dat er zich drank in het handschoenenkastje bevond die uitgelopen is en zo de documenten gekoeld of geblust heeft? Of zitten de documenten in een smalle sleuf tussen twee metalen platen die alles heeft beschermd? Ik ken Golfjes niet zo goed om daarover iets te zeggen. Maar het flashpunt van papier is pakweg 250°C. Als er geen zuurstof bij kan dan zal het wel langzaam verkolen. Ooit eens een dik boek in de haard gegooid (600..800°C in de kolen)? Dan weet je ook dat het heel lang duurt eer de binnenste kern vuur vat.

Men gaat er hier van uit dat er in één van de Golfjes geen motor meer zit. Is dat zo? Staat dat ergens in een verslag? Ik zie daar toch nog wel één en ander in liggen, maar niet op de normale plek. Kan het dat die motorsteunen (rubber en staal) door de brand zijn vernield waardoor de motor omlaag is gezakt? Dan zakt ie meteen 20-30 cm en misschien lager in de zompige grond en zie je hem op de foto vanuit die hoek niet meer duidelijk. Ook alle kunststof delen errond zijn weggebrand. Een motorblok van 1800cc is verassend klein hoor.

129

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Dat ze alle getuigen van feiten rond het kanaal en Bois de la Houssières eens terug ondervragen want dat is volgens mij een groot dwaalspoor. Er klopt niets van.

130

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Als een dwaalspoor aangelegd werd door of in opdracht van de Bende van Nijvel, dan is dat op zich ook een spoor.

Non semper ea sunt quae videntur