Over die banden. Zoals eerder in dit topic aangehaald is de ondergrond koud en nat. Rubber smelt niet maar brandt. Om te branden heeft het zuurstof nodig. Het kleine lapje band dat tussen de velg en de grond wordt samengedrukt, zal niet branden, zeker niet als de ondergrond nat is, omdat er noemenswaardig geen zuurstof bij kan. Het gaat misschien over enkele centimeters band, maar dat is voldoende om het profiel te zien en dan conclusies te maken.
Het verhaal over de Kever lijkt me veel interessanter. Hoe kan je 's nachts verrast worden door een brandend wrak? Een klein kampvuurtje zie je al vanop 100m afstand! Tenzij je helemaal van de wereld bent door alcohol of drugs. Die VW Kever is daar dus onder andere omstandigheden tegen de boom terechtgekomen. Voor of nadat de brandende Golf er stond? Hoe zijn de inzittenden daar terug weg geraakt nadat ze gecrashed waren? En in een ziekenhuis opgenomen?
En inderdaad, is er minstens 1 iemand teruggekomen om toch maar dat stuk uit de slotplaat te zagen. Of heeft die zitten wachten? Bovendien: na zo een brand zou ik de eerste uren mijn vingers niet willen verbranden aan dergelijk heet metaal. Kan dat er op wijzen dat men achteraf heeft beseft dat ze dat ID nummer vergeten te verwijderen waren? Niet heel professioneel ofwel razendsnel geageerd in blinde paniek. Heeft die Kever ermee te maken?
Over de boordpapieren die blijkbaar de brand deels hebben doorstaan: kan het zijn dat er zich drank in het handschoenenkastje bevond die uitgelopen is en zo de documenten gekoeld of geblust heeft? Of zitten de documenten in een smalle sleuf tussen twee metalen platen die alles heeft beschermd? Ik ken Golfjes niet zo goed om daarover iets te zeggen. Maar het flashpunt van papier is pakweg 250°C. Als er geen zuurstof bij kan dan zal het wel langzaam verkolen. Ooit eens een dik boek in de haard gegooid (600..800°C in de kolen)? Dan weet je ook dat het heel lang duurt eer de binnenste kern vuur vat.
Men gaat er hier van uit dat er in één van de Golfjes geen motor meer zit. Is dat zo? Staat dat ergens in een verslag? Ik zie daar toch nog wel één en ander in liggen, maar niet op de normale plek. Kan het dat die motorsteunen (rubber en staal) door de brand zijn vernield waardoor de motor omlaag is gezakt? Dan zakt ie meteen 20-30 cm en misschien lager in de zompige grond en zie je hem op de foto vanuit die hoek niet meer duidelijk. Ook alle kunststof delen errond zijn weggebrand. Een motorblok van 1800cc is verassend klein hoor.