Eric Donkaew wrote:Eigenlijk is het wachten op officiële informatie via bijvoorbeeld een persconferentie. Men zal toch wel naar buiten moeten treden, al was het alleen maar om rondzingende geruchten (namen van onschuldigen et cetera) te bezweren. Is Bonkoffsky al helemaal zeker een dader? Ik kan me nog de kwestie Tinck herinneren. Ook daar een soort bekentenis, gelijkenis met een robotfoto en alles leek in elkaar te grijpen. Maar het was een dood spoor. Toch heb ik goede hoop dat het nu gaat lukken en dat ook de andere daders van een naam zullen worden voorzien.
Procureur De Valkeneer heeft tegenover de media bevestigd dat het een geloofwaardig spoor is. Veel meer zullen we uit die hoek voorlopig niet horen, vermoed ik. Verder speurwerk zullen ze proberen buiten de spotlights te houden, want stel dat er nog een bendelid leeft...
Er is geen zekerheid dat Bonkoffsky de dader is en het wordt ook lastig om dat te bewijzen, dus enige scepsis is wel op zijn plaats. Jean-Marie Tinck klonk in eerste instantie ook overtuigend, we hebben gevangenen gehad die iets opbiechtten aan een celgenoot, we hadden De Staerkes bekentenis en, als ik me goed herinner, hadden we ook al eens iemand die op zijn sterfbed verklaard had dat er een Bende-lijk op zijn terrein lag, en nooit leverde dat iets op. Maar wat de piste-Bonkoffsky sterk maakt zijn de bekentenis in combinatie met de verhalen over zijn verlofdagen en de voetblessure - zulke feiten zijn controleerbaar. Misschien dat De Valkeneer dat kan bevestigen, want tot dusver zijn de berichten daarover slechts zinnetjes uit de krant.
En de link met Aalst vind ik zelf ook zo gek nog niet. De wapenvondst in het Osbroekpark, de oproep op Radio Amigo, zelfs de carnavalsmaskers zou je kunnen duiden als een smakeloze hint naar Aalst. En als je in Aalst woont, is het allicht gemakkelijk om te achterhalen hoe laat de bewakers bij de Delhaize vertrekken.