Re: Nr. 19: Reus
Langzaam aan beginnen een aantal dingen boven te komen. De kennis waar ik eerder over schreef kende Christiaan Bonkoffsky niet persoonlijk maar ontmoette hem wel op trainingen van de Groep Diane, waar hij actief was als hondengeleider. Hij verwacht een oproep tot verhoor.
In mijn achterhoofd gaan de alarmbellen echter steeds luider klinken, ook rekening houdend met de gerechtelijke/politieke reacties. Ik vrees dat men nu met het bekendmaken van de uitvoerders het hele bende verhaal uitsluitend gaat toeschrijven aan een groep verbitterde en gefrustreerde rijkswachters.
Op deze manier zullen de achterliggende opdrachtgevers zich indekken. Het deksel zal nog steviger op het stinkende potje van politiek, magistratuur en andere duistere machten gehouden worden. Nu ze een bliksemafleider hebben zullen deze actoren ervoor zorgen dat ze helemaal in de duisternis verdwijnen.
Ik sluit zeker niet uit dat ze nu gaan toewerken naar een verhaaltje van 'het waren een paar wapengekke, extreem-rechtse uit de gratie gevallen rijkswachters die de knowhow en spullen van de Rijkswacht gebruikten om een privédoel te bereiken. Een handvol zonderlingen. Nog net geen lone wolfs.' Terwijl het kleinste kind weet dat ze daar geen jaren mee weg hadden kunnen komen zonder de bescherming van hun superieuren, die op hun beurt politieke bescherming genoten. Maar om die stap te zetten moet je op zijn minst bekentenissen hebben van betrokkenen, en die gaan er niet snel komen. Waarom zouden ze nu ineens na al die jaren uit de biecht klappen? Bonkoffsky was dat ook niet van plan, het was onder grote mediadruk dat de broer van Bonkoffsky naar buiten kwam met een verhaal vol tranen en spijt.