Wim wrote:Daarom dat het interessant zou zijn (geen idee in hoeverre zo een zaken toen reeds werden bijgehouden) om na te gaan wie toen die agenten waren. Als dat effectief agenten waren, die met de door u geopperde reden daar stonden; en dat werd toen al bijgehouden in een logboek, dan (indien nog in leven) zou men die agenten ook wat kunnen vragen daarover. Met name, wat was de hen toen officieel gegeven reden om daar post te gaan vatten?
Mogelijkheden:
De wagen die daar stond, was daar effectief om Marc Van Damme te intimideren:
Wie waren die mensen?
Indien agenten, konden ze dat zomaar? Hadden ze vrijheid om zomaar te gaan en staan waar ze konden? Werden hun where-abouts bijgehoduen; en aan wie dienden ze die voor te leggen?
Indien agenten, wat was 'officieel' de reden om daar post te gaan vatten? Wie gaf hun die opdracht?
Indien agenten, wisten ze dat ze daar stonden om te intimideren of (zie bovenstaande) waren ze daar in hun ogen, omwille van een totaal andere reden?
De wagen die daar stond, was daar omwille van de door u geopperde reden:
Zijn er logs beschikbaar, die deze data staven?
Kan middels die logs worden nagegaan, dat zij daar effectief omwille van die reden post hebben gevat?
Allemaal mogelijkheden en bijkomend is ook mogelijk dat het inderdaad agenten waren mààr op dat moment niet officieel in dienst, waardoor er dus geen enkel spoor van zou zijn in officiële documenten, logs etc.
Wat ik ook wel ergens bizar vind (door deze posts nog even het interview met Van Damme bij Van Gils bekeken): hij had op het moment dat hij een telefoontje wou plegen 'het gevoel dat het niet goed zat, dat hij afgeluisterd werd' ... Ook zag hij de auto in zijn straat maar hij 'weet niet meer welk merk, niet meer welk kleur, kan zwart of rood geweest zijn'. Ik vel hier geen oordeel over maar stel enkel vast dat er weinig details zijn en heel vage bedenkingen.
Ook wanneer hij later de ex-vriendin van Bonkoffsky ontmoet vertelt zij hem 'hij is nog bij de Bende van Nijvel geweest'. Volgens hem legt hij het hier allemaal in het kort uit maar de context lijkt me toch wel interessant? Vervolgens ontmoet hij enkele jaren later (dit jaar januari) de broer van Bonkoffsky en die heeft 'lichtjes gedronken' en vertelt hem ook quasi onmiddellijk 'mijn broer heeft verteld dat hij lid was van de Bende'.
Allemaal héél kort door de bocht in mijn ogen, in dit interview alleszins heel weinig details, maar het is natuurlijk mogelijk dat bepaalde details in het kader van het onderzoek niet vermeld worden.